about
Toon menu

Brussels Airlines respecteert EU-regels over bezet Palestina

De regering van Israël wil Brussels Airlines de toegang tot Tel Aviv ontzeggen. De maatschappij heeft een dessert van zijn boordmenu gehaald, nadat passagiers er op wezen dat de producent een koloniaal bedrijf in bezet Palestina is.
maandag 29 augustus 2016

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Op een vlucht Tel Aviv-Brussel merkte een passagier op dat SN Brussels Airlines als dessert halva aanbood van het merk Achva.

Halva is en typisch mediterraans zoet gebakje op basis van bloem, boter en suiker of sesampasta en noten- of zonnebloemenboter. Het wordt in allerlei varianten met verschillende ingrediënten bereid in zowat alle landen rond de Middellandse Zee en het Midden-Oosten.

De halva van het merk Achva wordt geproduceerd in de industriële zone Barkan dicht bij de koloniale nederzettingen van Ariel op de bezette Westelijke Jordaanoever, op ongeveer 45 kilometer ten oosten van Tel Aviv.

 Na de klacht van de passagiers heeft SN Brussels Airlines onmiddellijk beslist halva van het merk Achva van het menu aan boord te halen. In een persmededeling verduidelijkt het bedrijf dat ze dat doet 'omdat dit niet het product is dat ze besteld hadden'.

Volgens woordvoerder Kim Daenen van Brussels Airlines kan dit niet worden geïnterpreteerd als een steun aan de BDS-boycot-campagne. Brussels Airlines had halva bij een Israëlische leverancier aangekocht, die niet het merk leverde dat de maatschappij had besteld.

De Israelische minister van toerisme Yariv Levin van de conservatieve partij Likud pleit er nu voor om de licentie van Brussels Airlines om in Tel Aviv te landen in te trekken. Brussels-Airlines, de opvolger van het in 2001 failliet gegane Sabena, vliegt sinds 2003 naar Israël en landt 11 maal per week in Tel Aviv. De bestemming Tel Aviv is een van de snelst aangroeiende lijnen van Brussels Airlines, aldus nog woordvoerder Daenen. Sinds 2015 is het aantal passagiers op de lijn met 40 procent toegenomen.

Door producten uit de koloniale nederzettingen in bezet Palestina te weigeren doet Brussels Airlines slechts wat EU-richtlijnen op dat vlak voorschrijven. De EU heeft recent ook beslist dat producten uit de nederzettingen niet in de EU mogen worden verkocht onder het label 'Made in Israel'.

Ook al is de beslissing van Brussels Airlines volledig in regel met bestaande EU-regelgeving, toch betekent dit een belangrijke symbolische breuk met het verleden. Ooit was de Belgische openbare luchtvaartmaatschappij Sabena - de voorganger van SN Brussels Airlines - zeer volgzaam tegenover Israël.

reacties

6 reacties

  • door Ludo De Brabander Vrede vzw op maandag 29 augustus 2016

    Brussels Airlines volgt trouwens slechts de aanbeveling van de overheid. Dit staat op de website van Buitenlandse Zaken: "Financiële transacties, investeringen, aankopen, aanbestedingen maar ook andere economische activiteiten (zoals dienstverlening in bijvoorbeeld toerisme) in, of ten gunste van Israëlische nederzettingen, gaan gepaard met juridische en economische risico's die voortvloeien uit het feit dat de Israëlische nederzettingen, naar internationaal recht, zijn gebouwd in bezet gebied en niet als rechtmatig onderdeel van het grondgebied van Israël worden erkend. Dit kan leiden tot betwistbare rechten op de grond, water, mineralen of andere natuurlijke hulpbronnen die het voorwerp zijn van aankopen of investeringen. Voorts moet rekening worden gehouden met mogelijke schendingen van het internationaal humanitair recht en de mensenrechten."

    • door Ludo De Brabander Vrede vzw op dinsdag 30 augustus 2016

      Inmiddels is Brussels Airlines gezwicht voor de Israëlische druk. Dat onderstreept het belang van duidelijke overheidsmaatregelen die er voor zorgen dat de eigen standpunten en beslissingen uitvoerbaar zijn. De beste maatregel blijft uiteraard dat er een verbod komt op handel met de nederzettingen in de Palestijnse gebieden. Ze zijn immers gebouwd op gestolen Palestijnse grond en in strijd met het internationaal recht

      • door landoalda op woensdag 31 augustus 2016

        als men nu eens bij de VN (die slapende denktank) er op aandrong om de Palestijnen die werken in de door de Israëlische staat ogerichte bedrijven ( in het vroegere (= huidige) Palestina) eenzelfde loon uit te betalen als aan hun eventuele Israëlische collega's, zou dat misschien kunnen als een toenaderingspoging worden geïnterpreteerd door beide deelgroepen. Het zijn toch geen vrouwen zeker, die onderbetaalde werkkrachten ??? Want in dat geval doet Israël hetzelfde als zo vele andere landen, overal in de wereld.

    • door Dirk Demulder op dinsdag 30 augustus 2016

      Met de beslissing van Brussels Airlines volgt Brussels Airlines inderdaad gewoon een waarschuwing van de Belgische regering om contacten met bedrijven in illegale nederzettingen te vermijden omwille van het illegale karakter en de juridische consequenties die dit op termijn kan meebrengen, maar uit een bericht van een Franstalige krant gisteren blijkt wel dat Brussels Airlines ondertussen gezwicht is voor de Israëlische dreigementen. Brussels Airlines zou daarom blijven door gaan met het Israëlische bedrijf in de illegale nederzetting.

      Ik vraag me zelf af waarom onze regering hier niet tussenbeide komt: als een Belgisch bedrijf een beslissing neemt op basis van regeringsbeleid en daardoor in problemen komt zou men mogen verwachten dat onze regering de belangen van dit bedrijf verdedigt. Brussels Airlines wordt nu bedreigd door de Israëlische regering met het intrekken van zijn vlieglicentie, louter omdat het de waarschuwingen en het beleid van de Belgische regering volgt en wat doet onze regering? Niets! Politici, verdedig onze bedrijven aub!

    • door Lode Vanoost op dinsdag 30 augustus 2016
  • door dr alami op vrijdag 2 september 2016

    Correct en op zo'n plaats. Hetzelfde qua TTIP moet ook gebeuren.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties