Bron: Wikipedia
Open brief, Samenleving, Politiek, België, Lokaal, Gent -

Open brief aan de Gentenaars

Voor Gent zijn de verkiezingen van 14 oktober belangrijk. Wil de stad een sociaal en ecologisch krachtdadig beleid voeren, dan moet ze weerwerk bieden tegen het rechtse beleid van de Vlaamse en federale regering. Alleen zo kan in de stad levenskwaliteit en herverdeling voor alle bewoners centraal staan. Dat moet de inzet van 14 oktober zijn.

donderdag 4 oktober 2018 11:13

Het aftredende rood-groen-blauwe stadsbestuur heeft enkele belangrijke zaken gerealiseerd. Met een mobiliteitsplan dat vruchten afwerpt. Maar zo’n plan, dat de auto uit de stad weert, kan maar functioneren mits je tegelijk volop inzet op betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen. Nee, wandelbusjes in het centrum kunnen een performant en fijnmazig openbaar vervoer niet vervangen.

Het woonbeleid moet in de komende jaren pakken beter. De bouw van sociale woningen is diep weggezakt, terwijl de wachtlijsten aangroeien. De huurprijzen blijven stijgen en koopwoningen worden onbetaalbaar voor de modale Gentenaars.

Dat woonbeleid moet kaderen in een ruimere strategie tegen de stijgende armoede in onze stad. Kind & Gezin berekende dat haast 23 procent van de Gentse kinderen opgroeit in kansarmoede. Dat cijfer geeft aan dat er nog veel werk aan de winkel is, vooraleer Gent echt het etiket van progressieve stad verdient.

De diffuse banden tussen het stadsbestuur en de vastgoedsector hebben een smet geworpen op de Gentse politiek. Sinds de Optima-affaire is er grote bezorgdheid over de belangenvermenging en de nefaste invloed daarvan op de beleidskeuzes. Als het om betaalbaar en kwaliteitsvol wonen, leven en werken gaat, moet het stadsbestuur de regie in handen houden, en de samenwerking met de projectontwikkelaars transparant houden.

Het beleid van de vorige coalitie heeft een stevige linkse correctie nodig. We twijfelen niet aan de inzet van het roodgroene kartel, maar de coalitie met Open Vld maakte Gent een pak minder progressief en herverdelend dan veel Gentenaars willen.

Tom De Meester, en de ploeg van de Gentse PVDA hebben in de voorbije jaren al kunnen wegen op het beleid, zelfs van buiten de gemeenteraad. Zij ontrafelden mee de banden tussen het Gentse beleid en de bouwpromotoren. En zij zetten in samenwerking met vele Gentse burgers acties op rond wonen en energie.

De PVDA presenteert bij deze verkiezingen een doortimmerd partijprogramma dat op alle beleidsdomeinen haalbare voorstellen formuleert, die een realistisch pad uittekenen naar een gedroomde stad waar de gewone Gentenaar centraal staat.

Heel wat Gentenaars voelen veel voor de sociale en ecologische voorstellen van de PVDA, maar vrezen dat een stem voor de ploeg van Tom De Meester een verloren stem zou kunnen zijn. Wij bekijken dat anders. Een rechtse coalitie kan er in Gent maar komen als de N-VA een serieuze doorbraak forceert. Maar de kracht van de N-VA in Gent is beperkt en haar voeling met de Gentse realiteit als het over wonen, armoede of mobiliteit gaat, is zwak. Zo wist de partij niet eens de benodigde handtekeningen voor een referendum over het mobiliteitsplan op te halen.

Nee, een stem voor de PVDA in Gent speelt niet in de kaart van rechts. En is evenmin een stem tegen het kartel van Sp.a en Groen. Integendeel. Het is een nuttige stem waarmee de meest progressieve krachten binnen het kartel extra steun krijgen van in de gemeenteraad in hun verzet tegen asociale keuzes van coalitiepartners. Ja, een linkse oppositiestem binnen de Gentse gemeenteraad is noodzakelijk om een consequent progressief sociaal-ecologisch stadsbeleid te steunen. Sterker nog: de ondertekenaars van deze brief durven te hopen op een echt linkse coalitie tussen Sp.a, Groen en de PVDA. Dat zou getuigen van politieke moed.

• Jonas Geirnaert, televisiemaker
  • Akin Fatih De Vos, rapper
  • Sara Vertongen, actrice en theatermaker
  • Mong Rosseel, muzikant en theatermaker, Vuile Mong en de Vieze Gasten