Doorbreek het monopolie van Electrabel
Greenpeace, Klimaatsverandering, Kernenergie, Electrabel, Groene energie -

Doorbreek het monopolie van Electrabel

vrijdag 28 mei 2010 18:43

OOSTERZELE – (geschreven op 01/03/2009 voor een actualiteitsopdracht van Zedenleer) De discussie over kernenergie laait de laatste maanden hoog op en ook het thema ‘groene energie’ is actueler dan ooit. Volgens milieuorganisaties als Greenpeace is er echter één probleem: Electrabel.
 

Het zal ongetwijfeld niemand ontgaan zijn: het nucleair forum organiseert een massale mediacampagne om een debat los te weken rond kernenergie. Wat de meeste mensen echter niet weten is dat diezelfde campagne grotendeels gesponsord wordt door Electrabel –de grootste energieleverancier van ons land. Electrabel heeft alles te winnen bij het promoten van kernenergie. En inderdaad, je hoeft geen expert te zijn om te zien dat er duidelijk sprake is van manipulatie. Zo minimaliseert de campagne de gevaren en nadelen van kernenergie en zijn er nauwelijks argumenten tegen kernenergie te vinden op de reclame. Bovendien koste de campagne alles bij elkaar zo een 2 miljoen euro, mede gesponsord door de overheid.

Zowel Greenpeace als de partij groen waren vastbesloten het daar niet bij te laten en beiden lanceerden een tegencampagne. Greenpeace ontwikkelde een plan dat de naam “de energie(R)evolutie” kreeg. De organisatie stelde een klassement op waardoor de mensen kunnen zien welke energieleveranciers het milieuvriendelijkst zijn. De campagne kreeg de naam you’ve got the power en via de gelijknamige site roept Greenpeace op over te schakelen op andere en milieuvriendelijkere energieleveranciers dan Electrabel. Op de site zijn er filmpjes te vinden over de mannier waarop Electrabel omgaat met kernenergie. Greenpeace waarschuwt voor de enorme risico’s van de gevaarlijke energiebron.

Er is een 5-stappenplan uitgewerkt om gemakkelijk van leverancier te veranderen en er wordt tekst en uitleg gegeven bij het bedrog van Electrabel. Zo zou – in tegenstelling tot wat de massale en vooral dure campagnes ons willen doen geloven- de hoeveelheid groene energie dat de grootste producent van ons land produceert ondermaats zijn en is Electrabel lang niet van plan te stoppen met kernenergie. Om de Kyoto-normen qua duurzame energie te halen zal België nog hard zijn best moeten doen en daarom kun je via de site een mail versturen naar de eerste minister en andere vooraanstaande politici om hen daarop te wijzen. Greenpeace trekt ook rond met een Energie-tournee in de grote steden.

Over kernenergie is het laatste woord nog lang niet gezegd maar vast staat dat er in de toekomst zeker zal moeten geïnvesteerd worden in groene energie en niet in mediacampagnes om Electrabel (onterecht) een ‘groen imago’ aan te meten. Het is nodig dat de mensen zich vragen gaan stellen bij de mannier waarop Electrabel een echte monopoliepositie heeft in het Belgische energielandschap, is er nog plaats voor eerlijke concurrentie?

Let op met cijfers en reclamecampagnes die ons andere dingen doen geloven dan wat er in werkelijkheid aan de gang is. Bedenk dus dat er nog andere en bovendien goedkopere en milieuvriendelijke energieleveranciers zijn!

Nog een belangrijke opmerking: beter nog voor het milieu dan het overschakelen op groene energie is nog altijd gewoon minder energie verbruiken!

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!