In Antwerpen vind je ongeveer 30 procent ultraorthodoxe Joden die de leer zeer streng volgen. De Antwerpse (seculiere) samenleving maakt dat enigszins moeilijk en daarom lijken zij wat apart te leven. Er wonen in Antwerpen ook modern orthodoxe Joden. Zij belijden hun geloof eveneens nauwgezet en houden hun geloofspraktijk erg zuiver.
Maar zijn gaan heel soepel om met de hedendaagse cultuur en met de samenleving.
Geseculariseeerde Joden daareentegen beperken hun geloofpraktijk vaak tot het vieren van de hoogtepunten, de overgangsrituelen en grote feesten. Aan hun geloof geven ze vaak zeer individuele accenten. Hen kan je niet vaak als Jood herkennen.Hoe dan ook, alle Joden die in de Antwerpse gemeenschap huwen, horen sowieso tot de orthodoxe Antwerpse gemeenschap. Daarnaast is er ook een aanwezigheid van vrijzinnige en geseculariseerde Joden.
Over de Chassidische Joden:
Identiteit en integratie staan op gespannen voet met elkaar. De vraag is: ‘hoe behoud je je eigenheid, terwijl je toch mee wel wil/moet doen in de maatschappij van vandaag?’. Voor de chassidim is het antwoord op die vraag: afzondering. De wereld wordt buitengesloten: geen TV, geen film…Een vreemde wereld zou je denken?… Niet echt !
Van Chassidische Joden heb je natuurlijk in het algemeen geen enkele last. Integendeel: ze bemoeien zich niet met je.
Volgens Joodse instanties in de Scheldestad krimpt de modern-orthodoxe gemeenschap. Jonge, moderne Joden trekken er weg omdat ze zich niet veilig voelen en weinig kans maken op de arbeidsmarkt. De ultraorthodoxe, chassidische groep blijft achter, maar kent veel armoede sinds de diamantsector in voornamelijk Indiase handen viel.
Volgens professor Joods recht Henri Rosenberg is integreren de enige weg uit armoede. ‘Maar ze werken niet en spreken geen Nederlands’, zei Rosenberg in krant De Morgen op 21 juni 2011.
Fout !
De chassidische Jood gaf ook les aan mensen die een inburgeringscursus volgen. Joodse nieuwkomers zijn verplicht zo’n cursus te volgen. Daar leren ze Nederlands en de waarden en normen van dit land. Enigste probleem om aan werk te raken heeft dikwijls te maken door de traditionele klederdracht die niet altijd wordt geapprecieerd op de werkvloer.
Niets met huidskleur ook te maken. Het is crisis voor iedereen. Ongeveer 70 procent van de volwassen chassidische joden werken. Ahoewel vooral voor hun eigen gemeenschap.
Cursus Nederlands volgen ze eerst en meestal in een Antwerpse beroepsschool. Daar leren ze de elementaire basis van de Nederlandse taal om eenvoudige gesprekken te kunnen voeren op de weerkvloer. Het biedt tevens een uitgebreide woordenschat waarbij extra nadruk wordt gelegd op termen uit het bedrijfsleven. Er wordt ook specifiek gewerkt met woordenschat die ze nodig zullen hebben om administratieve taken uit te voeren.
Weg met taboes, iedereen is ‘welkom’ bij een (glimlachende) Joodse chaddische winkelier!
Wij gingen dat allemaal op school vaststellen, en ook hoe deze ingeburgde ‘Vlaamse’ Joden in hun jobs omgingen met hun statuut van ‘Nieuwe Antwerpenaars’ …
Bekijk een uitgebreide – en uitzonderlijke – fotoreportage: http://www.flickr.com/photos/nieuwsblad/sets/72157629769577890/show/