Nieuws, De week in muziek, Spotify -

Luisterpost: De Week in Muziek 11/1/12

Een nieuw jaar en even een terugkijk naar de cijfers van 2011 en het Spotify-verschijnsel dat nu ook bij ons is gearriveerd. Voor de rest een pak nieuwe concertaankondigingen met onder meer Primus, Liesa Van der Aa, Marc Ribot, Great Lake Swimmers, Het zesde Metaal, Mad About Mountains, School Is Cool… Toemaatje: de nieuwe single van Leonard Cohen!

woensdag 11 januari 2012 09:06

Money Money Money

Nu het in de politiek toch over cijfers gaat (miljardenmaandag is nog maar net voorbij), is het niet verkeerd even te kijken hoe het met de popmuziek zit en daar is vooral de opmars van het vinyl en de digitale verkoop opmerkelijk.
In de VS werden er namelijk vorig jaar 3,9 miljoen vinylplaten verkocht, dat is een vooruitgang van 39,3 procent ten opzichte van 2010. Opmerkelijk in een tijd waar de luisteraar vaak wordt voorgehouden dat alles via streaming moet gaan.

Blijkbaar zijn er nogal wat mensen die voor de hard copy kiezen. Een beweging die moeilijk als een retro manoeuvre kan betiteld worden, omdat flink van de vinylveelverkopers platen zijn die u evengoed in onze best of van 2011 kan weervinden. Frappant is dat Abbey Road van The Beatles ook dit jaar in de VS de best verkochte vinylplaat blijft (dat is al een paar jaar zo), maar daarna zijn het LP’s van Fleet Foxes, Bon Iver, The Black Keys, Radiohead, Mumford & Sons en Adele die tot de best verkochte vinylplaten behoren.

Eén opmerking: dat de hele vinylbusiness veel kleinschaliger is, dat bewijzen de cijfers want zelfs de toppers moeten zich met enkele tienduizenden exemplaren tevreden stellen. Als we dan naar de algemene verkoop kijken, dan zitten we wel aan heel andere cijfers. Zo is de topper in de VS (en zowat overal) Adele, die uit de gezamenlijke verkoop van haar cd ‘21’ 5,82 miljoen exemplaren puurde. En – om te vergelijken met de vinylverkoop – Mumford & Sons verkocht van haar plaat ook bij voorbeeld 1,43 miljoen exemplaren (digitaal, vinyl, cd).

Het was ook het eerste jaar dat de digitale verkoop meer dan de helft van de opbrengst van de platenindustrie opleverde. De verkoop van de digitale albums in de VS steeg dan ook met meer dan twintig procent, terwijl de cd-verkoop daalde met 6 procent. Het was dan ook het eerste jaar sinds 2004 dat de verkoop in de platenindustrie steeg ten opzichte van het jaar ervoor. Maar bij dit alles moet wel de vraag gesteld worden: wat als Adeles ‘21’ er niet geweest was?

De cijfers in Groot-Brittannië vertonen eenzelfde tendens. Wie op zoek was naar de verkoop in ons landje, moeten we de harde cijfers schuldig blijven. Maar ook bij ons is de topper Adele (5 x platina), terwijl er verder heel wat inlands materiaal scoort met Selah Sue, Hooverphonic, Triggerfinger en verder Marco Borsato, Bruno Mars, Gotye, Coldplay, Foo Fighters en –net buiten de top tien – dEUS, gevolgd door Agnes Obel, Daan, Christoff, Elbow, K3…  En wie op zoek is naar de verkoopresultaten van de cassette, moeten we al helemaal teleurstellen. Het enige wat we u kunnen meedelen is dat de cassette nog steeds bestaat en dat soms kleine labeltjes ze uitbrengen, meestal in heel gelimiteerde oplagen, vaak slechts enkele tientallen exemplaren. Voor de collectioneurs onder ons de hemel.

Streamen maar! (?)

Dan weer bedenkelijk: hoe een verschijnsel als Spotify vooral de oude majors weer in het zadel hijst. Een streaming site als Spotify geeft de mensen (u kent ze wel, eigenlijk zouden we ze cursief moeten zetten) het idee dat ze betalen, maar ons lijkt het enkel de zakken van de grote sterren te vullen. In elk geval is het zo dat om hetzelfde bedrag dat hij krijgt voor één aankoop op iTunes voor een artiest (69 eurocent) dat hij daarvoor 230 beluisteringen via Spotify nodig heeft. Dat betekent dat om tien euro (veel artiesten krijgen ongeveer 0.003 EUR per draaibeurt op Spotify) te verdienen aan een nummer dat je daarvoor dan ongeveer zeven dagen aan één stuk naar dezelfde song zou moeten luisteren… Daarnaast kost het ook 35 euro per jaar om je plaat op Spotify te houden (dat is even veel als op iTunes). De bands redeneren dat ze dan tenminste geen mogelijke hits weggeven via gratis mp3’s , maar tegelijk beseffen ze ook maar al te goed dat ze er nauwelijks geld aan verdienen. De enigen die hier grossieren zijn de grote kanonnen die bij majors hebben getekend.

Opvallend is dat – u las het hier reeds eerder – een aantal grote namen ontbreken met hun platen op Spotify. We denken maar aan de nieuwe Adele, Tom Waits of Coldplay. Artiesten die je sowieso verwacht, maar die blijkbaar liever cd’s en downloads op reguliere wijze verkopen, zeker bij uitkomen van de plaat. Iemand vertelde me dat Spotify fantastisch is, maar dat je op den duur vooral merkt wat er niet op staat: geen Beatles, geen Dylan (die verdween opeens in 2009 met zijn hele cataloog!) en ook andere kanjers als Metallica, Pink Floyd, AC/DC of Led Zeppelin. Maar als u op zoek bent naar véél klassiek of tonnen r&b, dan moet u bij Spotify zijn. Of hoe de oude grote maatschappijen (de belangrijkste aandeelhouders in het hele gedoe) een nieuw kanaal gevonden hebben om de massa aan de grootste gemene deler (tijdelijk) te binden. Een kanaaltje dat vluchtig is, want natuurlijk houdt een streaming site en al haar rijkdom van miljoenen liedjes op zodra je stopt met het abonnement.

Concertaankondigingen

Vooruit kondigt op 29 februari de cd-voorstelling van het debuut van Liesa Van der Aa voor en op 29 maart de Amerikaanse gitarist (Tom Waits, Elvis Costello…) Marc Ribot.

Ook 4AD uit Diksmuide heeft nu Liesa Van der Aa in de aanbieding en nog veel meer:
23/03: Liesa van der Aa  + Love Like Birds
13/04: Hanson Brothers + Puta Madre Brothers
15/04: Het Zesde Metaal
17/04: Great Lake Swimmers
28/04: Wallace Vanborn+ Horses On Fire

Cafe Video (Gent) belooft eveneens heel wat goeds:
16/01: Benoit Pioulard
17/01: Dear Reader
18/01: Paper Fox
23/01: Ed Laurie
24/01: Aestrid
25/01: Look & Trees
30/01: Lewis Floyd Henry
01/02: We Are Animal
06/02: Tall Ships
07/02: Alcoholic Faith Mission
08/02: Equinox, The Peacekeeper
13/02: Marco Z
14/02: Maze
15/02: The Deer Friends
20/02: Mulholland Ward
21/02: Get Your Gun

De Botanique pakt dan weer uit met diverse zaken:

Sessions Urbaines met:
Paroles Urbaines: MC’s & Live Band – zaterdag 21 januari met: La Canaille, Kaer (Starflam), Brams & Band, Nina Miskina, Azzili Kakma, A6000
Lyrical Session – donderdag 26 januari met Anfalsh (Casey, B. James, Al, Prodige), Furio, Piétino, Tshin l’Enflure, Kekro, Metissa, Couscouz, Safino,Babtwo (MC Yeeb & Kmass)
Rap Session #4 – vrijdag 27 januari met Grems, Swift Guad, Stan & Yassin, Prodige (Gars du H), Krymoghaine (Lettre A), The Will et Kreddy Fraudeur, L’Hexaler.
ABBOTA 2012, de jaarlijkse samenwerking tussen de AB en de Botanique. In Brussel en over de taalgrens heen in een tweedaagse: vrijdag 24 februari in de AB en zaterdag 25 februari in de Bota.
Vrijdag 24 februari @ AB
19.00 Club: Kiss & Drive
19.40 Box: Cape Coast Radio
20.30 Club: BRNS
21.20 Box: School Is Cool
22.30 Club: Hoquets
Zaterdag 25 februari @ Botanique
19.00 Rotonde: Love Like
19.40 Orangerie: Zoft
20.30 Rotonde: Birds That Change Colour
21.20 Orangerie: Customs
22.30 Rotonde: Dan San
en verder:
10/3: Cass Mccombs
24/04: Major Lazer

Het antwerpse Trix levert de volgende nieuwe concerten aan van:
04/03: Siena Root
07/03: Pontiak
28/03: Primus
02/04: Lee Fields & The Expressions

en ten slotte is er Mad About Mountains, de nieuwe soloplaat van Krakow-voorman Piet De Pessemier. Zijn cd moet nog uitkomen, maar hier zijn alvast een reeks van live-dates:
03/03: Belle Vue Brussel
10/03: Zaal Belgie Hasselt
23/03: Stuk Leuven
29/03: ABclub
31/03: De Warande Turnhout
03/04: De Centrale Gent
30/04: Rataplan Antwerpen

Leonard Cohen

En net gepost op internet: ‘Darkness’, de nieuwe single van Leonard Cohen. U kan hem op hier op zijn Soundcloudpagina beluisteren.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!