Toen gemeenteraadslid Wouter Florizoone (Groen) tijdens de gemeenteraadscommissie dinsdagavond schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V) vroeg of er in dialoog met het Agentschap Wegen en Verkeer geen maatregelen overwogen worden, zoals invoering van een eenrichtingsstraat, een verbod voor zware vrachtwagens of schrappen van parkeerplaatsen om op die manier een breder voetpad te creëren, kreeg hij nul op rekwest. Door gebruik te maken van de Koning Boudewijnlaan zijn volgens Florizoone een eenrichtingstraat of een tonnageverbod perfect mogelijk.
Voor alle duidelijkheid: het deel van de Tervuursesteenweg voor fietsers en auto’s wordt beheerd door AWV, de voetpaden door de stad Leuven. Een typisch Belgische situatie dus … AWV vernieuwde zoals bekend recent het wegdek en binnenkort starten de werken waarbij Leuven het 2 km lange voetpad wil heraanleggen. Aan het probleem van het zeer smalle voetpad pal naast het wegdek dat een zeer gevaarlijke situatie voor voetgangers creëert, zal echter niet worden geraakt. Uit contacten met AWV blijkt volgens Vansina immers geen bereidheid om de gewestweg opnieuw aan te leggen.
Vraag is of Leuven in gebreke zal gesteld worden voor het dodelijk ongeval. Volgens Vansina is er tot dusver nog geen verzoek binnengelopen van het Leuvens parket voor een ondervraging. En schepen David Dessers (Groen), bevoegd voor mobiliteit, zal u vragen? Van hem niets dan een oorverdovende stilte.