Balkan Експрес: taxichauffeur creëerde Balkan Beats-hype
Interview -

Balkan Експрес: taxichauffeur creëerde Balkan Beats-hype

Balkan Експрес informeert je over markant nieuws uit dit deel van Europa. Een interview met Robert Soko, de man achter de Balkan Beats-hype. Dit is het verhaal van een Bosnische migrant die taxichauffeur werd in Berlijn. En die nadien West-Europa leerde houden van de Balkanmuziek.

vrijdag 24 augustus 2012 11:15

Robert Soko is een bekende naam in de scene van de Balkan Beats. Hij zorgde er mede voor dat de Balkanfanfaremuziek internationaal doorbrak door deze te mixen. Vijftien jaar geleden begon dit kleinschalig. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een feestconcept dat gebruikt wordt in bijna alle West-Europese steden.

Ook Antwerpen heeft tegenwoordig zijn eigen Balkan Beats-party. Tijdens de Balkan Beats Antwerp, donderdagavond 23 augustus, konden wij Soko spreken over zijn opmerkelijke levensloop en zijn muziek.

Wat bracht jou als jonge man van het Bosnische Zenica naar Berlijn?

Robert Soko: “Leuk dat je de naam van mijn geboorteplaats goed kan uitspreken! Toen ik twintig jaar was, woonde ik eerst een jaar in Rotterdam. Daarna moest ik één jaar lang in dienst bij het Joegoslavische leger. Maar vanwege een vrouw ging ik naar Berlijn. Zij was een Oost-Duitse. Ik ben vijf jaar met haar samen geweest.”

Wat deed je in Berlijn?

“De eerste acht jaar dat ik daar woonde, was ik taxichauffeur. Enkel ‘s nachts. Overdag sliep ik. Nu doe ik dat nog steeds (lacht hard). Tijdens de oorlog kwamen er veel Joegoslavische vluchtelingen naar Berlijn. In 1993 organiseerde ik met die mensen feesten vol van Joegoslavische nostalgie. We draaiden toen vooral veel Joegoslavische punkmuziek. Ondertussen speelde ik ook nog wat op een bassgitaar.”

En hoe ben je eigenlijk tot de Balkan Beats gekomen?

“Ik draaide eens in de Berlijnse wijk Kreuzberg in een donkere bar. Er waren wat Duitsers. Ik draaide toen wat muziek van Goran Bregovic, Fanfare Ciocarlia en muziek uit de film ‘Underground’ van Emir Kusturica. Dit creëerde een enorme gekte. Die Duitsers gingen helemaal uit de bol op deze brassbands!”

En toen begon de hype?

“Het was in 1997 compleet nieuw voor iedereen. Nu, in 2012, zijn de nummers ‘Mesecina’ en ‘Kalasjnikov’ van Goran Bregovic klassiekers geworden. De Balkan Beats-hype is ergens rond 2000 gestart. Vanaf 2004 kwam Shantel erbij die deze muziek mee ging promoten. Sindsdien zijn er verschillende bands en dj’s bijgekomen. Tegenwoordig kent eigenlijk iedere stad in West-Europa wel een eigen Balkannacht.”

Je zegt ‘West-Europa’. Zijn er dan geen Balkan Beats-party’s in voormalig Joegoslavië?

“Gek genoeg is deze meer traditionele muziek, die wij mixen, in de Balkanlanden aan het verdwijnen. Jongeren houden er niet van. Als wij daar onze Balkan Beats komen draaien, zijn de mensen verward. Want wij draaien eigenlijk gewoon folk. Toch geloof ik er in dat de traditionele fanfaremuziek via het Westen als een boomerang terug zal keren naar de Balkan!”

Tijdens Belgische Balkanfeesten zien wij heel weinig mensen uit de Balkan. Is dat in Berlijn ook zo?

“Hooguit tien tot vijftien procent van de bezoekers is Joegoslaaf. Ja, weet je, Joego’s houden niet zo van deze muziek.”

Je gebruikt vaak het woord Joegoslavië. Voel jij jezelf nog steeds Joegoslaaf? Of eerder Bosniër of Duitser?

“Een Duitser ben ik niet. En zo voel ik mij niet. Ik ben een migrant. Eigenlijk voel ik me vooral een Europeaan. Europeaan, dat vind ik een fijne nationaliteit.”

Ga je nog weleens terug naar voormalig Joegoslavië? En hoe ervaar je de veranderingen van de afgelopen twintig jaar?

“Ik ga ieder jaar terug voor minimaal één maand. Er is nog altijd dat nationalisme. Er is totaal geen harmonie. Godzijdank hebben de mensen daar geen energie meer voor een volgende oorlog. Toch zijn er ook een aantal dingen in positieve zin veranderd. De mensen in Bosnië en Servië hebben nu een beter leven. Er is een Europese ontwikkeling bezig. Die landen zijn nu minder geïsoleerd. Ze worden modern.”

Wat ga je donderdagavond draaien?

“Ik draai de remixes van mijn nieuwste cd. Dit is mijn vijfde cd. Hierop heb ik nummers van mijn vier andere cd’s op een nieuwe manier geremixed. Ik kan het enkel omschrijven als ‘elektroswing’ en dansbaar. De cd bevat remixen van bands waar ik graag mee samenwerk. Bijvoorbeeld het Antwerp Gipsy Ska Orkestra of Besh O Drom uit Boedapest.”

DeWereldMorgen.be kreeg alvast voorsmaakje te horen van Soko’s nieuwste album ‘Balkan Beats Soundlab’. Deze komt uit op 30 oktober 2012 bij Piranha Music. Het geluid van deze Balkan Beats ‘new style’ klinkt ineens een stuk volwassener dan de voorlopers. Soko mixt andere stijlen erbij. Hoewel het af en toe gelikt klinkt, blijft het zeer dansbare en vrolijke muziek. Wil je ook een voorproefje? Klik dan hier.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!