Daarna moesten we een verhaal in elkaar steken aan de hand van een storyboard. Foto's die allemaal een stukje van een verhaal vormen moesten in verschillende groepen tot een verhaal gevormd worden. Op de foto's stonden Chavez, Bush, olie,... Het was een geanimeerde bedoening met hevige discussies die een half uur later in de drie groepen tot een geheel leidden. Elke groep koos enkele animatoren die vooraan hun verhaal brachten.

Nieuws, Wereld -

Vrouwen ondervertegenwoordigd in media

Vrouwen blijven ondervertegenwoordigd in nieuwsmedia over de hele wereld. Dat blijkt uit een onderzoek bij 500 mediabedrijven in 59 landen in opdracht van de International Women’s Media Foundation.

donderdag 24 maart 2011 15:22
Spread the love

In alle mediafuncties, gaande van nieuwsmedia over uitgeverijen, fotojournalistiek en televisiezenders, blijven vrouwen gemiddeld ondervertegenwoordigd. Twee op drie nieuwsreporters zijn mannen. In de hogere functies is de verdeling nog ongelijker. Volgens het rapport wordt 73 procent van de topfuncties ingenomen wordt door mannen.

Wetgeving

IWMF-directeur Liza Gross wijst erop dat de studie belangrijke verschillen tussen de regio’s aan het licht brengt, en dat de plaatselijke wetgeving daar veel mee te maken heeft. Progressieve landen, zoals Zweden en Denemarken scoren erg goed op gendergelijkheid op redacties, maar landen als Japan tellen nog zes maal zoveel mannen als vrouwen.

“Er is een correlatie tussen de representatie van vrouwen op redacties en genderwetgeving”, zegt Gross. “Niet enkel in wat we ontwikkelde regio’s noemen, zoals Scandinavië, maar ook in Afrikaanse landen die al dan niet gendergelijkheid in hun wetgeving hebben opgenomen.”

Volgens Margaretha Geertsema Sligh, hoogleraar journalistiek aan de Butler-universiteit in Indianapolis, speelt ook het familiale beleid op de redactie een rol. “Nieuwsorganisaties moeten hun werkwijze zo organiseren dat mannen en vrouwen evenwichtig kunnen participeren in de nieuwsgaring”, zegt ze.

Toch is ook Sligh ervan overtuigd dat wetgeving een belangrijke rol kan spelen. “Als de media enkel winstoogmerk hebben en geen rekening houden met publieke dienstbaarheid, dan zullen ze hier weinig aandacht aan besteden. De cultuur op de redacties moet veranderen, maar dat gebeurt meestal niet vanzelf. Als vrouwen in bepaalde landen gelijkheid gehaald hebben, dat is dat vaak het gevolg van quota of andere wetgeving.”

Gekleurd nieuws

Volgens Sligh kan de ondervertegenwoordiging van vrouwen mogelijk voor een kleuring zorgen van wat we zien, horen of lezen in het nieuws. Uit studies blijkt dat vrouwen een item anders brengen dan mannen. “We nemen aan dat vrouwen sneller vrouwen zullen interviewen en onderwerpen kiezen die dichter aansluiten bij een vrouwelijk publiek”, zegt ze.

Uit een studie vorig jaar door het Global Media Monitoring Project werd uitgevoerd, blijkt dat mannen drie maal zo vaak aangehaald worden als bron. Als er meer vrouwen aan de slag gaan op redacties, dan zullen ook meer vrouwen aan bod komen in het nieuws, zo klinkt het.

“Wij denken dat dat invloed kan hebben. Journalistiek draait om keuzes: we maken elke dag keuzes over welke onderwerpen we willen belichten en welke niet, hoe we een verhaal brengen en welke bronnen we gebruiken”, zegt Gross. “We zijn van mening dat de aanwezigheid van vrouwen op redacties het eindproduct verrijkt.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!