Lokaal, Stampmedia, Studenten, UA, Antwerpen, Universiteit Antwerpen, De Standaard, Slaagkansen -

Slaagcijfers bij eerstejaars UA stijgen wel

ANTWERPEN - Op 11 maart kopte De Standaard: ‘Slaagcijfers eerstejaars dalen nog’. Bij de Universiteit Antwerpen (UA) is dat niet het geval. In het academiejaar 2009-2010 behaalde 32,3 procent van de eerstejaars hun 60 studiepunten, tegenover 28,7 procent in 2004-2005. Jan Dries van de UA schrijft die stijging toe aan betere studiebegeleiding.

vrijdag 18 maart 2011 11:50

Volgens een rapport van het departement Onderwijs slaagde amper 28 procent van de eerstejaars in het academiejaar 2009-2010. In 2007-2008 slaagde nog 40 procent, berichtte de krant.

“Bij ons loopt die trend omgekeerd”, vertelt Jan Dries, woordvoerder van de Universiteit Antwerpen. “In 2009-2010 slaagde 32,3 procent van de eerstejaars, terwijl dat in 2004-2005 nog 28,7 procent was. Onze studiebegeleiding en studietrajectbegeleiding beginnen hun vruchten af te werpen.”

Flexibilisering

Dat zoveel eerstejaars niet slagen zou deels komen door de flexibilisering van het hoger onderwijs. We denken niet meer in studiejaren maar in studiepunten.

“Vroeger moest je elk jaar over de sloot, anders moest je het hele jaar opnieuw doen. Nu moet je enkel die opleidingsonderdelen waarvoor je de credits niet behaalde, opnieuw doen”, zegt Dries.

Volgens Stijn Helsen (20), student Elektronica-ICT, klopt dat niet. “In mijn ogen is het hoger onderwijs minder flexibel geworden. Vroeger mocht je geen enkel vak drie keer afleggen, nu mag dat nog steeds niet. Speel je nu ook nog eens al je studiepunten kwijt, mag je niet meer verder leren. Vroeger kreeg je meer krediet.”

Liz De Clerck (23), studente Diergeneeskunde, is het wel eens met de reden die Dries aanhaalt. “Ik denk nog steeds dat ik het vak wel zal meepakken naar volgend jaar als ik er niet door ben.”

Proef

“Bij de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen kan je vooraf een test doen om je zwakke punten te detecteren”, vertelt Dries. “Zo weet je waaraan je samen met de studiebegeleiders moet werken. Maar die oriënterende proef is niet verplicht.”

“Ook toegangsproeven kunnen een oplossing bieden”, volgens Magali Buchmann (21), studente Medical Management Assistant. “Zo weet je of je de juiste keuze maakt en of je het niveau wel aankan.”

Eline Faes (22), studente Toegepaste Taalkunde, is het daar niet mee eens. “Toegangsproeven hebben weinig zin. Ik kan me voorstellen dat mensen falen op zo’n proef, maar een jaar later perfect in staat zijn zich erdoor te worstelen. Velen moeten zich even aanpassen en herpakken. Met toelatingsproeven krijgt die groep geen kans meer.”

© 2011 – StampMedia – Nele Lauryssen

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!