about
Toon menu

Over de winst van Ford, de bonus voor de CEO en andere relevante cijfers

De echo van de aankondiging van de sluiting van Ford Genk klonk nog na, toen de werkgeversorganisaties al op de proppen kwamen met hun remedies. Lagere loonlasten, afschaffen van de index en een flexibeler arbeidsmarkt. Die kreten zijn zelden gebaseerd op feiten of cijfers. Hieronder enkele cijfers die helpen in het debat.
woensdag 24 oktober 2012

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

De winst van Ford bedroeg vorig jaar 8,8 miljard dollar. De winst was sinds 1999 nooit hoger. Ford brak daarmee ook het record van 2010 toen er 6,6 miljard dollar winst geboekt werd. Door een aantal financiële meevallers liep het netto-inkomen zelfs op tot 20,2 miljard dollar.

Wel is het zo dat de Europese fabrieken verlies lijden. Een verlies dat geschat wordt op 1 miljard dollar voor dit jaar.

CEO Mulally werd goed beloond voor die recordwinst. Hij nam vorig jaar 29,5 miljoen dollar mee naar huis. In maart kreeg hij ook nog een aandelenpakket ter waarde van 36,3 miljoen dollar, maar dat was een beloning voor bewezen diensten in 2009.

De sluiting van Ford Genk bedreigt 9460 directe en indirecte jobs, volgens berekeningen van werkgeversorganisatie Agoria. Rechtstreeks zijn dat er 4264. Bij de bedrijven die via de zogenaamde 'conveyor' uitsluitend aan Ford Genk toeleveren, werken 1305 mensen. Daarnaast staan er nog 3855 jobs bij andere toeleveranciers op het spel, aldus Agoria.

Volgens Agoria is Ford Genk goed voor een omzet van 3 miljard euro per jaar. Een sluiting zou voor een daling van het BBP met 0,3 procent zorgen. Zelfs na de sluiting van Ford Genk en Opel in Antwerpen werken nog altijd 75000 mensen in de Belgische auto-industrie, verspreid over 300 bedrijven.

De directe loonkosten zijn bij Ford Genk goed voor 5,5 procent van de totale kosten. De Belgische werknemers zijn vijf procent goedkoper dan hun Duitse collega's.

Sinds 2002 vloeide er 47,5 miljoen euro Vlaams geld naar Ford Genk. Ook de stad Genk en de provincie Limburg tastten in de buidel. Voor Ford Genk lag er 28 miljoen euro verse subsidies klaar als de Mondeo naar Genk zou komen.

De autoverkoop in Europa krijgt rake klappen. In september werden er in Griekenland 48,5 procent minder nieuwe wagens ingeschreven dan een jaar daarvoor. In Spanje bedroeg die achteruitgang 36,8 procent en in Portugal 30,9 procent. De bevolking van die landen moet bloeden en dat laat zich voelen in de verkoopcijfers. In Griekenland werden in september maar 3463 nieuwe voertuigen ingeschreven. Dat is tien keer minder dan in België, een land met ongeveer evenveel inwoners.

reacties

9 reacties

  • door PjjB op donderdag 25 oktober 2012

    5 % van de totale kost om een auto te maken gaat naar vergoeding voor de arbeid. Dat zegt wel alles over de waarde van arbeid in ons economisch systeem.

  • door Stit op donderdag 25 oktober 2012

    Ik word gek van zo een artikels...Wat gebeurde bij Ford is echt een ramp, maar van die reporters die gaan beweren dat er geen probleem is met de loonlast in België??? Dat ze zelf eens een bedrijf opstarten en mensen in dienst nemen.. de ogen zullen wel snel opengaan. Zo kan je ook gemakkelijk met cijfertjes afkomen over de kost van ambtenaren en op wie zijn nek dat dit terecht komt.. Maar ja .. hopeloze discussie in dit verziekte land waar ze "ondernemen" als een ziekte behandelen.

    • door AmauryJ op donderdag 25 oktober 2012

      Multinationals zijn eerder ontnemers. U hebt waarschijnlijk niet eens het artikel gelezen. Blijf maar in je waan...

    • door anne-254885 op donderdag 25 oktober 2012

      Beste meneer of mevrouw

      Wat voor vergelijking bent u nu aan het stellen?, reporters die een bedrijf opstarten en een multi bedrijf zoals ford, waarbij meer als 5000 mensen hun werk verliezen, waaronder mijn vader. Ik denk dat het tijd is dat u uw ogen is vlug opent, nietwaar? En wat betreft die reporters, die doen ook maar enkel hun job! En mischien ben ik dan maar 18 jaar en gaat het allemaal nogal snel, toch weet ik nu al dat dit een verziekte maatschappij is waarin veel (studerende) jongeren, zoals ik, niet in terecht willen komen.

      Met vriendelijke groeten.

  • door aronjaco op donderdag 25 oktober 2012

    Zoals gezegd , buiten met die profiteurs. Inbeslagname van infrastructuur ten bedrage van de sommen die werden gesubsidieerd. Coöperatief opnieuw starten met een innovatief product. Een Belgisch nationaliteits gevoel kweken op basis van dit coöperatief gedachtegoed, samenhorigheidsgevoel; samen sterk , met een welkom aan onze broeders Zuid-Belgen. Ja , CD&V, het zijn ongelovige socialisten, maar de tijd van het donderpreken is lang voorbij. Opbouwen dus als reactie op, en in de plaats van het afslachten van mensen. Wetten maken die toekomstige oplichting van regering en werkmensen door multinationals tegen gaan. De eisen, de voorwaarden om hier te produceren, moeten nu stilaan eens komen van politiek en werknemer i.p.v. omgekeerd. Niet haalbaar denkt men. Wel ik ben de omgekeerde mening toegedaan ; wie het heft in eigen handen neemt verwerft vrijheid, bijna een onbestaand streefdoel naar ons overal wordt wijsgemaakt. En , vooral, ophouden met dat nationalistisch gezever van partijen zoals het N-VA, kortom De Vlaamse Beweging. Mocht ik ondernemer zijn , ik zou het zaakje hier in België ook niet meer vertrouwen . Het lijkt erop alsof hier stilaan een revolutiementaliteit groeit. Een land verdeeld door communautaire zevers met stuurloosheid tot gevolg. Adieu , ik ga een beter investeringsklimaat opzoeken. De lonen hebben met dit alles geen fluit te maken, maar , als we dan toch vertrekken denken die multinationals , dan maar de minst slechte keuze maken voor onze geldbeugel , zoals naar Spanje bijvoorbeeld ; het mindere prestatierendement wordt meer dan afdoende gecompenseerd via lagere lonen. Het blijft een winstsituatie en dat is wat telt. We hebben geld genoeg om de korte termijn visie zonder enige scrupule te blijven hanteren. En nogmaals : we spreken over multinationals , windmachines , en niet over de reguliere ondernemer. Vraag : heeft een reguliere ondernemer in België een boodschap aan interne verdeeldheid? Ik denk dat zoiets contraproductief werkt.

    • door Mister O op donderdag 25 oktober 2012

      Volledig akkoord, lang geleden dat ik nog zo iets gehoord of gelezen heb ...

  • door Paul Everaert op donderdag 25 oktober 2012

    Het is goed dat er ook informatie gegeven wordt. In sommige kranten slagen professoren er in "onbehagen" over de politiek te spuien in dit land, zonder een concrete opmerking over de automobielsector, laat staan over Ford. Er loopt van alles mis, natuurlijk. Maar als iemand aangekondigd wordt als hoogleraar die zich jarenlang buigt over de automobielsector en hij weet niet meer te zeggen dan wat algemene kritieken over het sociaal-economisch beleid, dan zou hij beter in "zijn ivoren toren blijven".

  • door Jean op donderdag 25 oktober 2012

    De ontslagen zijn idd geen rechtstreekse resultante vd loonkost; blijkbaar wel van overproductie, slappe verkoop en een politiek samenspel ; Duitsland, Spanje UK waarbij België het kleine broertje is . Maar het aandeel van loonkost in het produceren is veel hoger dan 5%. Deze 5% is een boekhoudkundige rekensom vanuit de boeken van Ford alleen, waarbij de loonkosten vanuit de leveranciers niet meergerekend worden maar allemaal ondergebracht worden als "materiaalkost".

  • door De Witte Bernard op donderdag 25 oktober 2012

    5% loonkosten

    @stil Beste, Het gaat hier om de loonkost binnen Ford Genk, niet om de (inderdaad soms hoge) loonkost in een kleine onderneming. Maar wanneer gaat Unizo eindelijk eens ingaan op het redelijk voorstel van het ACV (vakbond, weet je) om kinderbijslag en ziekteverzekering uit de loonkost te halen en over te hevelen naar directe (zij het rechtvaardig verdeeld) belastingen ? Dit zou de loonkost voor KMO's drastisch verminderen, terwijl een bedrijf à la Ford Genk daar zo goed als niets van zou voelen.

    In solidariteit met (vele) zelfstandigen en KMO's (want die zullen evenzeer te lijden hebben in Genk en omstreken door het wegvallen van 9640 jobs).

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties