Alan Mulally, de ceo van Ford Motor Company
Verslag, Nieuws, Economie, Ford Genk -

Over de winst van Ford, de bonus voor de CEO en andere relevante cijfers

De echo van de aankondiging van de sluiting van Ford Genk klonk nog na, toen de werkgeversorganisaties al op de proppen kwamen met hun remedies. Lagere loonlasten, afschaffen van de index en een flexibeler arbeidsmarkt. Die kreten zijn zelden gebaseerd op feiten of cijfers. Hieronder enkele cijfers die helpen in het debat.

woensdag 24 oktober 2012 13:34

De winst van Ford bedroeg vorig jaar 8,8 miljard dollar. De winst was sinds 1999 nooit hoger. Ford brak daarmee ook het record van 2010 toen er 6,6 miljard dollar winst geboekt werd. Door een aantal financiële meevallers liep het netto-inkomen zelfs op tot 20,2 miljard dollar.

Wel is het zo dat de Europese fabrieken verlies lijden. Een verlies dat geschat wordt op 1 miljard dollar voor dit jaar.

CEO Mulally werd goed beloond voor die recordwinst. Hij nam vorig jaar 29,5 miljoen dollar mee naar huis. In maart kreeg hij ook nog een aandelenpakket ter waarde van 36,3 miljoen dollar, maar dat was een beloning voor bewezen diensten in 2009.

De sluiting van Ford Genk bedreigt 9460 directe en indirecte jobs, volgens berekeningen van werkgeversorganisatie Agoria. Rechtstreeks zijn dat er 4264. Bij de bedrijven die via de zogenaamde ‘conveyor’ uitsluitend aan Ford Genk toeleveren, werken 1305 mensen. Daarnaast staan er nog 3855 jobs bij andere toeleveranciers op het spel, aldus Agoria.

Volgens Agoria is Ford Genk goed voor een omzet van 3 miljard euro per jaar. Een sluiting zou voor een daling van het BBP met 0,3 procent zorgen. Zelfs na de sluiting van Ford Genk en Opel in Antwerpen werken nog altijd 75000 mensen in de Belgische auto-industrie, verspreid over 300 bedrijven.

De directe loonkosten zijn bij Ford Genk goed voor 5,5 procent van de totale kosten. De Belgische werknemers zijn vijf procent goedkoper dan hun Duitse collega’s.

Sinds 2002 vloeide er 47,5 miljoen euro Vlaams geld naar Ford Genk. Ook de stad Genk en de provincie Limburg tastten in de buidel. Voor Ford Genk lag er 28 miljoen euro verse subsidies klaar als de Mondeo naar Genk zou komen.

De autoverkoop in Europa krijgt rake klappen. In september werden er in Griekenland 48,5 procent minder nieuwe wagens ingeschreven dan een jaar daarvoor. In Spanje bedroeg die achteruitgang 36,8 procent en in Portugal 30,9 procent. De bevolking van die landen moet bloeden en dat laat zich voelen in de verkoopcijfers. In Griekenland werden in september maar 3463 nieuwe voertuigen ingeschreven. Dat is tien keer minder dan in België, een land met ongeveer evenveel inwoners.

take down
the paywall
steun ons nu!