Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu

Europees parlement tegen 86-urenweek voor vrachtwagenchauffeurs

Moeten zelfstandige vrachtwagenchauffeurs zich aan dezelfde spelregels houden als hun collega's in loondienst? Ja, zeggen de Europese transportvakbonden. Zij vrezen immers werkweken van 86 uur met meer onveiligheid en oneerlijke concurrentie als gevolg. Het Europees parlement lijkt dat nu ook in te zien.
woensdag 28 april 2010

Als het gaat over de inperking van sociale regels is er bij de Europese Commissie wel eens sprake van therapeutische hardnekkigheid. Een poging om de regels voor zelfstandige vrachtwagenchauffeurs te versoepelen, werd vorig jaar al eens weggestemd. Maar de Europese Commissie probeerde het gewoon nog eens opnieuw.

Als het van de Commissie afhangt, zouden zelfstandige chauffeurs zich wel nog moeten houden aan de rij- en rusttijden, maar zouden ze daarnaast nog een pak andere taken kunnen doen. Volgens de vakbonden betekent dat werkweken van 86 uur en oneerlijke concurrentie voor vrachtwagenschauffeurs in loondienst.

Uit protest organiseerde de Europese transportwerknemersfederatie ETF een truckconvooi dat zes landen doorkruiste om woensdag aan te komen op het Schumanplein in Brussel, precies op het moment dat er in het Europees Parlement nog maar eens een cruciale stemming plaatsvond over de Richtlijn rond arbeidstijden van mobiele werknemers.

Verrassing

Die stemming draaide positief uit voor de vakbonden. In de commissie werkgelegenheid van het Europees Parlement stemde een grote meerderheid tegen de plannen van de Europese Commissie. “Dat de stemming nu positief verlopen is kan een kleine verrassing heten. Eerder bleek het Parlement nog erg verdeeld over de zaak”, reageert Europees parlementslid Saïd El Khadraoui (sp.a).

"Chauffeurs kunnen met dit voorstel niet meer onder druk gezet worden door transportfirma's om schijnzelfstandige te worden of veel te lange dagen te kloppen. Europa kiest duidelijk voor gelijke rechten voor alle werknemers,” zegt Europees parlementslid Bart Staes (Groen!).

Werkgeversorganisatie Unizo reageert minder opgetogen. “Zelfstandigen moeten zelf kunnen kiezen wanneer en hoeveel ze werken”, reageert Gijs Kooken van Unizo. De werkgeversorganisatie heeft het over de “regeldrift van Europa”.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

Eén reactie

  • door greet op donderdag 29 april 2010

    kan de eu ook eens optreden tegen de huidige praktijken waarbij bevrachters aan binnenschippers vrachten beneden de kostprijs aanbieden. kan dat ook eens in het nieuws komen of belicht worden? de binnenvaart zou veel vrachtwagens van de weg kunnen halen, file-leed verzachten en schijnt ook meer ecologisch verantwoord te zijn maar niet als ze een na een failliet gaan omdat de inkomsten de onkosten niet eens dekken . nu ze aan het staken geslaan zijn is het misschien de moment om ze in de kijker te zetten. de schippers(gezinnen) werken 84 tot 98 uur per week(12 tot 14 uur X7 dagen wordt als standaard gezien)

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties