Paulo Galo vertrok op jonge leeftijd naar de periferie van de stad São Paulo waar hij in duizend en een sloten terechtkwam. Als jonge gast begon hij te rappen, maar om te rappen heb je woordenschat nodig, en die had hij niet geleerd als arbeiderszoon. Hij ging raad vragen bij een rapartiest en die zei dat je moest lezen, vanuit zijn sociaal bewogen jeugd op het platte land en de lessen die hij van zijn vader kreeg, koos Paulo voor sociaal geïnspireerde literatuur.
Hij herkende de Afro-Amerikaanse strijd als de zijne van toen hij op het platte land werkte, hij kwam in contact met The Black Panters, de symbolenstrijd die soms gevoerd wordt in Brazilië tijdens manifestaties. Vandaar ging het naar ‘Malcolm X’ en hij ontdekte de Braziliaanse Islam.
De taal was op Iberische schiereiland in de tijd van de Moriscos een manier om Christelijke jongens te bekeren tot de Islam. En een zekere fluïditeit in deze taal kon de sociale status snel ‘verhogen’ van een individu. Daarmee dat elementen van de recitering van de taal inspelen op rapmuziek, dus was Galo geïnteresseerd en bekeerde hij zich tot de Islam.
Na drie jaar, was hij Islam-af, en kreeg hij een kind dus moest hij rekeningen betalen. Dat was het moment van COVID-19 en de economische crisis in Brazilië. Er was weer veel werkvolk op straat en de annonce’kes om snel geld te verdienen liepen dik. Het lompenproletariaat koos massaal voor maaltijdbezorgingsapps, ze werden in een soort schijnzelfstandigheid geduwd, waar ze in een opbod terechtkwamen.
Galo, riep in een videoboodschap op om te protesteren tegen de arbeidsomstandigheden van hem en zijn collega’s. Met alle gevolgen van dien, het antifascistisch platform voor maaltijdbezorgers werd opgericht. Zijn sociale strijd kreeg zijn hoogtepunt in een antikoloniale actie. Hij stak één van de standbeelden van een ‘Bandeirantes’ in brand. Dat zijn de kolonisatoren van Brazilië die het land domesticeerden voor de Europeanisering van Brazilië.
Notes: