Coronacrisis houdt sociale dumping niet tegen
BTB

Coronacrisis houdt sociale dumping niet tegen

BTB stelt vast dat de sociale dumping niet stopt. Ook niet tijdens deze coronacrisis. Men doet gewoon voort.

donderdag 2 april 2020 12:58
Spread the love

 

Transportbedrijf Van De Poel, dat al meermaals op de radar van BTB kwam, neemt haar verantwoordelijkheid als werkgever niet. In plaats van te zorgen voor haar (buitenlandse) werknemers,  verplicht zij haar chauffeurs een document te laten tekenen tot het opnemen van onbetaald verlof of tot beëindiging van de overeenkomst in onderling akkoord. Een 20-tal Roemeense chauffeurs kregen dergelijk document onder de neus geschoven. Toen zij weigerden te tekenen, werden zij gedwongen hun badge en sleutels af te geven. De chauffeurs worden volledig aan hun lot overgelaten: niet wetend wat het gevolg is voor hun arbeidsovereenkomst, waar zij kunnen verblijven, hoe zij eventueel terug kunnen geraken naar hun thuisland, …

Van De Poel is niet het enige bedrijf dat lustig voortdoet. In Zeebrugge werden vorige week 14 vrachtwagens aan de ketting gelegd van de onderneming Grepveja. De inspectiediensten blijven dus ook tijdens deze crisis hun uiterste best doen om de sociale dumping een halt toe te roepen.

BTB leverde zelf aan de inspectiediensten de gegevens van een Belgisch transportbedrijf aan dat via een Duits zusterbedrijf (duidelijk een postbusfirma) Poolse chauffeurs in België laat rondrijden in mensonwaardige omstandigheden. Zo wordt de lange rust altijd doorgebracht in de vrachtwagen en krijgen de chauffeurs geen correcte verloning. Ook nu nog.

De coronacrisis lijkt sociale dumping zelfs nog meer in de hand te werken. De chauffeurs lopen grote gezondheidsrisico’s. Chauffeurs afkomstig uit andere Europese landen dan België worden zoals gebruikelijk in kleine camionettes op en af gebracht naar België om hun werk aan te vatten of om hun rust in hun thuisland te nemen. Zij zitten allen dicht bij elkaar. Van enige vorm van social dinstance is geen sprake …

Ook op parkings is de situatie er niet op verbeterd.  Chauffeurs (zeker deze uit niet-Europese landen) worden volledig aan hun lot overgelaten. Ze verblijven nog steeds met velen op elkaar gepropt op parkings om hun rust te nemen. De ondernemingen schenden op die manier de social distancing-maatregel opgelegd door de overheid. Op de vrachtwagenparking gelegen aan de Goordijk-Noorderlaan in Antwerpen trof BTB verschillende chauffeurs aan die dicht op elkaar verblijven. Er zijn te weinig sanitaire voorzieningen (enkel toiletten, geen douches),  maar het havenbedrijf laat ze nu wel viermaal per dag poetsen in plaats van tweemaal. De parking werd eerst gesloten, maar is inmiddels opnieuw geopend. Er is nog steeds sprake van sociale dumping: er werden zelfs twee caravans op de parking geplaatst (zonder nummerplaat) als nieuwe manier om met verschillende chauffeurs bij elkaar de lange rust te nemen … Ook op de parkings Muysbroeklaan Kaai 510 en op de hoek van de Bellestraat/Ordamstraat zien we veel vrachtwagens geparkeerd staan.

Op vele plaatsen worden de nodige hygiënevoorschriften niet nageleefd: chauffeurs die aan het werk zijn, kunnen geen beroep doen op de noodzakelijke faciliteiten zoals sanitaire voorzieningen. Op de parking Aire De Froyennes in Tournai, de parking van de Q8 in Ranst en de parking van Total op de Kennedylaan richting Zelzate werden de douches zelfs volledig gesloten. En dat zijn niet de enige …

Zeer veel chauffeurs vallen vandaag ook terug op beperkte rechten omwille van de fraude gepleegd door de transportbedrijven waarvoor zij werken. Zij zitten vaak al jaren in uitzichtloze situaties. Momenteel worden zij door de crisis eens te meer getroffen. Vaak keren ze – ontslagen –  terug naar hun thuisland zonder veel sociale zekerheidsrechten te hebben opgebouwd.

BTB houdt vinger aan de pols in de strijd tegen sociale dumping. Ook tijdens de coronacrisis!

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!