Foto: Flickr / Public Domain
Opinie - Greenpeace Gent

Rode loper voor komst Alibaba in Wallonië/België? ‘Kalm aan!’ antwoorden de burgers!

Tussen 23 en 27 juni doen Greenpeace Gent en Greenpeace Youth mee aan ‘Kalm aan’, een campagne van burgerinitiatieven die gelanceerd werd door het collectief Stop Alibaba & co. De campagne heeft als doel de Vlaamse, Waalse en Belgische politiek te bevragen en burgers te sensibiliseren over de komst van Alibaba op Belgische bodem. Hoewel voorgesteld als een win-winsituatie, is de komst van deze e-commercegigant in strijd met de Belgische sociale- en klimaatambities.

woensdag 23 juni 2021 15:00
Spread the love

 

Van woensdag tot zondag nodigen Greenpeace Gent en Greenpace Youth burgers uit om deel te nemen aan de campagne van Stop Alibaba & Co die de komst van Alibaba op Belgische bodem – hoewel met de zegen van de Belgische politiek- viseert. Voor deze campagne heeft Stop Alibaba & Co een toolkit samengesteld om je te inspireren om concrete acties te ondernemen met een groep vriend.inn.en: affiches kleven, het geluid van een vliegtuig verspreiden, een straatperformance voeren, enz.

De activisten van Greenpeace Gent en Greenpeace Youth organiseren zelf een stand. Hiermee onderstrepen ze het feit dat de komst van Alibaba niet alleen impact heeft op de regio rond Luik. Lotte Leenknegt, vrijwilliger bij zowel Greenpeace Youth als Greenpeace Gent, stelt het dubbele discours van onze politiek aan de kaak: “Gedurende de hele coronacrisis heeft de politiek ons aangemoedigd om lokaal te kopen, soms zelfs door ons consumptiecheques aan te bieden, maar ondertussen legt ze de rode loper klaar voor Alibaba, een buitenlandse e-commercegigant.”

De Belgische autoriteiten verheugen zich op de komst van Cainiao, de eerste logistieke hub van Alibaba nabij de luchthaven van Luik. Ze zien hierin een belofte voor werk en een nieuwe toekomst voor deze historisch industriële regio. Greenpeace daarentegen plaatst grote vraagtekens bij de beloofde jobs. Lotte Leenknegt legt uit: ‘Wanneer e-commerce in handen gehouden wordt door enkele grote spelers, holt dit het lokale economische weefsel volledig uit. Sterker nog, het personeel van deze bedrijven zijn vaak slachtoffer van moordende arbeidsuren en zwaar, afstompend werk.’

Daarnaast maakt Greenpeace zich zorgen over de langetermijneffecten en globale gevolgen van de komst van Alibaba op Belgische bodem. ‘Alibaba staat synoniem voor overconsumptie, afval, vliegtuigen, vrachtwagens, verkeershinder, gigantische gebetonneerde vlaktes rond de luchthaven van Luik… Wie betaalt voor de gevolgen die dit alles heeft op het milieu en ons klimaat? Dit zijn problemen die alle Belgen aangaan!’ vervolg Lotte Leenknegt. Na schattingen van onderzoeker Pierre Ozer zal de CO2- uitstoot van de luchthaven van Luik door de komst van Alibaba effectief toenemen en binnen 25 jaar gelijk zijn aan de uitstoot van heel Wallonië. [1] Dit zal heel wat reeds gerealiseerde inspanningen van andere sectoren in Wallonië en België teniet doen. “Daar waar de politiek zichzelf prijst met het – zeer intransparante- contract met Alibaba, bemerken wij een gebrek aan coherentie met hun sociale beleid en hun klimaatbeleid”, besluit Leenknegt.

 

Note:

[1]    https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/242331/11/CO2_LIEGE%20AIRPORT_20200121.pdf?fbclid=IwAR2Ce2qeD2teXDcZC7F8PLGE6QPnzXyRhM-1ek_1B9J5R1GcMD8FQDy1O6Q

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!