De studie van de Europese Commissie bevestigt eerder onderzoek naar de klimaatimpact van vliegtuigen. Doorgaans wordt vooral gekeken naar de CO2-uitstoot, maar ook de vervuiling met stikstofoxiden, roet en waterdamp speelt een rol. Die impact was in 2018 zelfs het dubbele van het effect door de CO2-uitstoot van vliegtuigen, besluit de studie.
Topje van ijsberg
“Dit bevestigt dat de CO2-uitstoot maar het topje van de ijsberg is als je de klimaatimpact van vliegtuigen in kaart wil brengen”, zegt Jo Dardenne, luchtvaartexpert bij de transportdenktank T&E. “Condenssporen en andere niet-CO2-effecten van de luchtvaart moeten dringend aangepakt worden om de klimaatcrisis af te wenden.”
De studie pleit voor schonere brandstoffen en vliegen op lagere hoogte, waar de vorming van condenssporen vermeden wordt. Ze wijzen erop dat nieuwe routes voor 2 procent van de Japanse binnenlandse vluchten de opwarmingseffecten met bijna 60 procent deden dalen.
Steunmaatregelen
“Het onderzoek van de Europese Commissie toont aan dat de luchtvaart ons recht naar een klimaatcatastrofe vliegt”, zegt Lorelei Limousin van Greenpeace. “Toch blijft ze toestaan dat tientallen miljarden aan belastinggeld blijven vloeien naar de industrie, zonder daar voorwaarden aan te verbinden. We kunnen het ons niet veroorloven om geld te blijven pompen in uitstoot en massale ontslagen terwijl we ons midden in een gezondheidscrisis, klimaatcrisis en economische crisis bevinden.
Dardenne en Limousin pleiten voor een snelle aanpak van het probleem. “De Europese Commissie kreeg al in 2008 voor het eerst de taak om de niet-CO2-emissies van de luchtvaart aan te pakken”, zegt Dardenne. “Ze zou geen tijd meer mogen verliezen en de oplossingen moeten implementeren die vandaag al beschikbaar zijn.”