Bron: ABVV
Interview, Economie, Politiek, België, Lokaal, Brussel -

Staking Proximus: “‘t Gaat gewoon om sanering, maar beestje moet een naam hebben: digitalisering”

Zo’n 1.900 Proximus-medewerkers uit het hele land zijn vanmorgen naar de Proximus-torens in Brussel getrokken om te staken. Evenveel mensen als dat er dreigen ontslagen te worden bij het telecombedrijf door aangekondigde herstructureringsplannen. Donderdag gaan de vakbonden met de Proximus-directie rond de tafel zitten om de concrete herstructureringsplannen te horen en te bespreken.

dinsdag 15 januari 2019 18:24

“De verschillende ingangen van de Proximus-torens in Brussel hebben we bezet met een piket. Vanaf een uur of 6 à 7 vanmorgen stonden de mensen hier. Aarle, Oostende, ze komen van heel het land. Wel hebben we altijd een ingang open gelaten voor de werkwilligen”, vertelt Bart Neyens van ACOD. 

“Wij als werknemers willen een collectief signaal geven dat we niet akkoord zijn met de plannen die op tafel liggen om 1.900 mensen te ontslaan en om hen dus niet de mogelijkheid te geven om te transformeren, een opleiding te geven of om naar andere jobs binnen het bedrijf te gaan. Nee, ze moeten direct buiten op straat. Dat is onaanvaardbaar voor de mensen die hier aanwezig zijn.” 



Bart Neyens van ACOD. Foto: Helenka Spanjer

“In het land zijn ook heel wat winkels van Proximus vandaag dicht gebleven”, vertelt Neyens verder. “Bij de callcenters is de bezetting minimaal. Daar zullen mensen langer moeten wachten als ze inbellen. En voor de mensen die een probleem hebben, zoals een storing, kan het zijn dat ze vandaag niet geholpen worden, maar dat dat morgen gebeurt.” 

1 op 6 maakt kans ontslagen te worden

Op dit moment werken zo’n 12.000 mensen rechtstreeks voor Proximus. “Dus ongeveer 1 op de 6 maakt kans om ontslagen te worden”, concludeert Neyens. “Wij hopen uiteraard dat er nog vanalles aan de herstructureringsplannen kan veranderen. We zouden alternatieven moeten zoeken, zoals mensen een opleiding geven, begeleiden naar een andere job, absoluut liefst binnen het bedrijf, maar misschien zijn er anders mogelijkheden buiten het bedrijf. Dat hebben we hier al gekend, dat er mensen bij de gemeente zijn gaan werken e.d. Dat is voor ons zeker bespreekbaar.” 

“Maar als gewoon ervan uitgegaan wordt dat er een categorie ontslagen moet worden, denk ik niet dat wij effectief aan de onderhandelingstafel zullen plaatsnemen”, waarschuwt Neyens. “Wel aan de tafel om informatie te verkrijgen, maar de onderhandelingstafel is toch net iets anders.” 

Neyens: “Daarnaast wil de directie de HR-regels aanpassen. In welke zin weten we niet, maar alleszins naar flexibilisering. Wat ons ook gechoqueerd heeft, is dat de directie aangekondigd heeft dat voor alle toekomstige nieuwe werknemers de salarissen lager zullen zijn. We hebben nog geen concrete inzage gehad in de plannen, maar het is toch choquerend dat er in een Belgisch bedrijf naar de toekomst toe alsmaar lagere lonen gegeven zouden worden. Ik denk dat mensen nu net of amper rond raken, zeker de mensen die een huis willen kopen. Dat we met nog lagere lonen zouden gaan werken, is iets waar we als vakbond zeer bezorgd over zijn.”

“We willen snel met de directie rond de tafel zitten zodat we de details van de plannen kennen. Dan kunnen we zien of er iets realistisch is, of dat het gewoon copy paste is van wat men met British Telecom heeft willen doen. Daar waren 13.000 van de 82.000 medewerkers ontslagen”, zegt Neyens. “Het is duidelijk een consultant die deze herstructurering verkoopt als product van hoe de toekomstige telecom zou moeten werken. Dit management lijkt dat blindelings te volgen. Je kan dat alleen maar spijtig vinden. Het is een zwakte. De regering ontkent ook dat er een vierde telecomoperator is, maar die komt op de markt in 2020 en dat zou voor Proximus een impact hebben van 200 miljoen euro. Men zei gisteren dat dat nog niet in het herstructureringsplan is meegenomen, maar dat zou kunnen betekenen dat er nog een ander plan komt om die 200 miljoen euro ook nog eens te besparen, op het kaf van het personeel zoals nu, of op de kaf van de dividend. We weten het niet, maar we zouden er niet van staan te kijken.” 

Vervellen tot digitale beesten

“Als je als bedrijf een miljard-en-honderd-miljoen euro winst maakt voor afschrijvingen, als je al een natuurlijke afvloeiing kent van 17.000 naar 12.000 mensen, als je op dat moment gaat zeggen dat je met teveel bent, en als reden het modewoord digitalisering gebruikt, terwijl we al 20 tot 25 jaar aan het vervellen zijn tot digitale beesten, dan is dat een beetje de wereld op zijn kop zetten”, voegt Roberto Careghi van ACOD toe.



Roberto Careghi van ACOD. Foto: Helenka Spanjer

“Zij grijpen nu naar cijfers bij telecombedrijven in het buitenland en vergelijken met andere operatoren in het binnenland, maar dat zijn van die perverse cijfers die je kan gebruiken zoals ze je goed uitkomen. De ene operator brengt per hoofd 360.000 euro op, de andere 200.000 euro en Proximus zo’n 140.000 euro. Maar dat zijn eigenlijk redelijk virtuele getallen. De meeste mensen die hier vandaag staan hebben al een hele lange weg afgelegd. Die hebben gewerkt met de telegraaf tot de huidige WhatsApp. Die digitalisering is in volle gang. Om dat dan nu als argument tegen ons te gebruiken, dat is een serieuze brug te ver. Daarom dat ik hier sta”, zegt Careghi.

“Eigenlijk is het gewoon een sanering. Niet meer en niet minder. Maar het beestje moet een naam hebben natuurlijk: digitalisering.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!