Jouw energie, elke dag beter

Jouw energie, elke dag beter

donderdag 21 april 2016 11:25

Ik zal wel niet de enige zijn die een licht cynische grijns op zijn gezicht niet kan onderdrukken bij het lezen van Engie’s nieuwe slogan, “Jouw energie, elke dag beter” aan het station. Burgers in laat-kapitalistische samenlevingen zoals de onze hebben zo langzamerhand hetzelfde gevoel bij de PR van multinationals als burgers in de Sovjetunie in de jaren ’80 bij het lezen van propaganda in de Pravda.   

Nog afgezien van het tot dusver eerder bedenkelijke groene bilan van Engie  (waarover Kristof Calvo ongetwijfeld wel een boompje kan opzetten – waar kan die géén boompje (of beter gezegd, een heel bos) over opzetten?), vraag je je toch af of dit wel de meest strategische slogan is in een economisch systeem en tijdsgewricht waarin mensen zichzelf nog steeds voorbijhollen (en het blijkbaar nog een stuk sneller, harder, flexibeler en langer moet volgens de grote lichten in onze regering ).

De globale rat race en slijtageslag in tal van sectoren (met de zorgsector op kop, als ik de schrijnende verhalen mag geloven), waarbij je almaar meer met minder mensen moet doen, grotendeels te wijten aan doorgeslagen neoliberale globalisering, geeft bij veel gewone mensen waarvan de job nog niet weggesaneerd is, eerder aanleiding tot het “motto”: ‘Jouw energie, elke dag een beetje mottiger’. Zal wel geen toeval zijn dat op het bijhorende plaatje enkel een kind, een kat en een robot prijken. 

Laat ons hopen dat de PR jongens en meisjes van Engie tenminste goed betaald worden voor deze ‘wervende’ slogan.  Ik hoop wel dat ze er nog een complementaire slogan bij verzinnen: ‘Jouw bankrekening, elke dag een beetje (veel) dikker!’ (met een paar illustere figuren van de 0.01 % (zoals Richard Branson) breed glimlachend op het bijhorend kiekje). 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!