‘5000 euro per column’ of hoe onze media een Champions League worden

‘5000 euro per column’ of hoe onze media een Champions League worden

Jan Mulder, voetbalfilosoof, columnist of gewoon mediapersoonlijkheid heeft een transfer beet. Hij verkast van Het Nieuwsblad naar Het Laatste Nieuws. Dat meldt de Nederlandse website quotenet.nl.

dinsdag 9 juni 2015 16:31




Jan Mulder heeft het
volgens Quotenet.nl goed gespeeld. Hij verdiende tot nu toe 500 euro
per column. Na een eerste bod van Het Laatste Nieuws stapte hij naar
zijn huidige werkgever. Die bood hem prompt 2500 euro per stukje.
Daarop deed Het Laatste Nieuws een offer you can’t refuse. 5000 euro
per column en meteen een contract van drie jaar.

Dat komt neer op
250.000 euro per jaar of 750.000 euro in totaal. Quotenet.nl
probeerde ook een quote te scoren bij Mulder. “Ik ga er inderdaad
een stuk op vooruit op financieel niveau”, zegt die. Het bedrag wil
hij niet bevestigen, maar ook niet ontkennen.

Mulder heeft ook een
column in Humo. Dat blad werd net gekocht door De Persgroep, eigenaar
van Het Laatste Nieuws.

Concentratie

In de Vlaamse media
zijn er nog twee grote blokken over: De Persgroep en Mediahuis
(eigenaar van Het Nieuwsblad). Net als in de voetbalwereld zijn er
enkele sterren die profiteren van die concentratiebeweging.

Uitgerekend vandaag raakte ook bekend dat het Nederlandstalige
medialandschap opnieuw wat schraler wordt. FM Brussel gaat eind deze
maand uit de ether. Minstens zes medewerkers verliezen nu hun baan.
De zender ontstond in 2000 als studentenradio verbonden aan
het RITS, maar werd in een structuur met de website Brusselnieuws.be
en de stadskrant Brussel Deze Week ondergebracht.

250.000 euro voor 50 columns is niet zo veel minder dan het hele
jaarbudget van DeWereldMorgen.be. Of nog: met dat contract van Mulder
kan je een jaar lang een achttal goedbetaalde onderzoeksjournalisten
aan het werk zetten. Maar wat heeft een commercieel bedrijf aan
kuitenbijters als je één makkelijk scorende spits kan binnenhalen?

Margot Moeseke, hoofdredacteur van Het Laatste Nieuws reageert ondertussen dat het bedrag fout is en dat Mulder voor meer dingen zal ingezet worden. Of zoals een hoofdredacteur tegenwoordig spreekt: “We gaan hem inzetten voor het hele merk op alle dragers. Behalve voor de krant gaat hij ook
online werken. En we kunnen hem ook voor marketingdoeleinden uitspelen.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!