Reclame doodt meer dan je lief is
Reclame, Bont, Consumeren, Borstlifting -

Reclame doodt meer dan je lief is

dinsdag 5 november 2013 04:45
Spread the love

Modewereld maakt het te bont

Irritatie alom, het wordt weer kouder, en net als andere dierenliefhebbers irriteer ik me sinds enkele jaren (goh, is het al zo lang) aan al die onverschillige bontdragers. Sinds celebs als J Lopez en Beyoncé zich goed lieten betalen en poseerden in een dierenvel, lopen niet enkel verzuurde ouwe rijke taarten rond met hun terug van op zolder opgediepte vosje rond de nek. Zowat iedereen die zonder nadenken trends volgt, draagt er eentje: een bontkraag. Waar je ook gaat of staat, je moet heel veel moeite doen om het niet te zien. Bont is weer in en ik haat het!

Modemagazines pleiten schuldig

Tijdschriften als Flair doen ook mee met deze rage. De kwaliteit van de artikels, en de eerlijke en open manier waarop mensen zichzelf durven te tonen, vind ik zeker en vast bewonderenswaardig en van lef getuigen. Maar er zijn enkele dingen waar ik mij buitengewoon aan erger en bontreclame is daar één van. Flair maakt ook reclame voor nepbont, dat is waar. Maar zonder er nadruk op te leggen schotelen ze ook kledij voor met bontkragen die wel degelijk echt zijn. Dit geeft de indruk dat het dragen van bont ok is en heel hip. Maar niet alleen Flair wekt mijn irritatie, zowat elk modemagazine pleit schuldig. 

Ieder zijn pelsje

Veel mensen geloven graag dat hun bontkraag nep is, of dat daar pelsen van dieren die geslacht worden voor het vlees voor worden gebruikt. Maar dat is niet zo, dieren worden levend gevild om de pels eraf te krijgen of vergast of geëlektrocuteerd! Maar er zijn ook heel veel mensen die onverschillig blijven bij al dat dierenleed. Zij zijn in de mode en al de rest kan hen gestolen worden. Als iedereen maar naar hen kijkt. Het is inderdaad een mooi kraagje, maar dat kraagje was nog mooier geweest rond het lijf van een levend dier.

Gruwel in China

Soms is het twijfelachtig, ik heb al meisjes met een bontkraag aangesproken en ze een flyertje overhandigd met de harde feiten van de bontwereld erop. Sommige van die meisjes reageerden erg gechoqueerd: ” Dit is geen echt bont, ik zou nooit echt bont dragen!” Maar veel mensen lijken niet te beseffen dat er in China miljoenen dieren meedogenloos afgemaakt worden voor hun pels dezer tijden. Het is afschuwelijk, maar wij lopen er weer met open ogen in.  Dieren mishandelen is goedkoper dan nepbont produceren. In tijden van crisis wordt er niet op een lijkje meer of minder gekeken. Ook aan Uggs waar op het eerste zicht niks mis mee is, hangt een onnoemelijk triest verhaal.

Washing our brains 

Er is maar één manier om heel veel mensen om de tuin te leiden en dat is RECLAME. Wij zien reclamefilmpjes met mooie getalenteerde mensen die iets dragen of hebben en wij willen het ook. Dat is trouwens de reden waarom onze planeet op sterven na dood is. Het is allemaal zo beredeneerd. De beste psychologen wereldwijd hebben zich gestort op het manipuleren van onze geesten. Topbedrijven en multinationals doen er alles voor om de beste marketingmensen in huis te halen, miljoenen worden geïnvesteerd in reclame, reclame en nog eens reclame. Want zij weten dat wij als robots naar de winkel hollen en net datgene gaan kopen wat we zagen tijden de reclameblok of in de boekjes.

Be strong

Alleen sterke mensen kunnen hieraan weerstaan. Die mooie auto waardoor elke mooie man of vrouw aan je voeten gaat liggen… heel verleidelijk allemaal, maar gaat je dat werkelijk gelukkig maken? Die reis die je nu al kan boeken met zoveel procent korting en al die citytrips voor 25 euro… Moet je er niet even over nadenken? Wie weet kom je wel tot de conclusie dat je minder stress gaat hebben als je gewoon thuis blijft! En luchtvervuiling is geen mooie erfenis voor je kleinkinderen…

Hangt er geen bloed aan?

Reclame, het zou verboden moeten worden. De grondstoffen worden alsmaar schaarser, maar toch heeft bijna iedereen een smartphone en een tablet, en krijg je der voor elke aanbieding ééntje gratis bij. Maar ten koste van wie en wat? Consumenten aller landen, verenigt u, check google, check of er geen bloed aan die felbegeerde producten hangt. Met kerst en nieuwjaar in ‘t vooruitzicht is dit geen overbodig actieplan, me dunkt.

Vermomde reclame

Zonder al die rommel kan je even gelukkig zijn, misschien zelfs gelukkiger! En nee, die borstlifting waar ze nu in de Flair weer mee afkomen is echt niet nodig. Ook dat is reclame, weliswaar vermomd. Maar niemand is ooit gelukkiger geworden na een schoonheidsoperatie, alleen mensen die er echt verschrikkelijk uitzien zijn beter af na een operatie. Depressies los je niet op met in je te laten snijden, depressies los je op door op de rem te staan, dingen te doen die jij graag doet, door te genieten van de eenvoudige dingen des levens, te genieten van de mensen die om je geven! En met het geld dat je uitspaart kan je jezelf en je gezin helemaal in het nieuw steken en veel toffe dingen samen ondernemen waardoor die borstlifting ineens echt niet meer nodig lijkt. En by the way, fenegriekzaad en venkelthee doen ook al wonderen voor wie toch hevig verlangt naar een stevigere boezem! 🙂

We hebben allemaal last van onzekerheid en te weinig zelfvertrouwen, en de reclamewereld maakt daar handig gebruik van! 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!