Nieuws, Cultuur, Stampmedia, Gent, Filmfestival, Gent, Film Fest Gent, 40E FILMFESTIVAL GENT -

Veertig jaar filmfestival Gent

De afgelopen veertig jaar groeide het Film Fest uit van een klein Gents filmgebeuren tot een groot evenement met internationaal aanzien. Een overzicht van de geschiedenis en de wortels van het festival.

woensdag 16 oktober 2013 10:05

Onder die titel ‘Het filmgebeuren van Gent’ ging het filmfestival in 1974 van start. Het festival koos er bewust voor de aandacht niet louter op commerciële films te richten, maar ook de alternatieve genres, de mensen achter bepaalde projecten en vooral de filmmuziek in de kijker te zetten.

Controverse

Op zich was er niets vernieuwends aan het idee van een filmfestival. Dat van Cannes bestond al sinds 1946, de Academy Awards, beter bekend als de Oscars, werden in Hollywood zelfs al zeventien jaar eerder uitgereikt.

Toch voelde het filmfestival van Gent voor velen anders aan. Het is niet opgericht als groots commercieel gebeuren en had het lef controversiële films te vertonen.

Bezieler van het project was Ben Ter Elst, uitbater van Studio Skoop. De visie van Ter Elst drukt tot op vandaag een stempel op het festival dat controversiële en vernieuwende films blijft vertonen.

Samen met Dirk De Meyer van de Gentse universitaire filmclub, organiseerde Ter Elst de eerste editie in ‘zijn’ Studio Skoop en in het Capitool. Er werden dat jaar achttien films vertoond.

Groot, groter

Na de editie van 1978 werd duidelijk dat Ter Elst grotere producties moest programmeren en zich efficiënter moest gaan organiseren. Het Filmgebeuren was een succes, maar de filmindustrie schreeuwde om een groter publiek.

Om dit alles in goede banen te leiden, werd Jacques Debrulle aan boord gehaald. De autoriteit in communicatie was precies waar het filmfestival toen nood aan had. Bovendien kende Debrulle de filmwereld en de bijbehorende industrie goed.

Met Debrulle aan het roer groeide het filmfestival in de jaren tachtig uit tot een internationaal gerespecteerd evenement.

Internationaal

‘Het Filmgebeuren van Gent’ werd door het nieuwe bestuur omgedoopt tot het ‘Internationaal Filmfestival van Gent-Vlaanderen’. Met de inhuldiging van het Decascoop-complex (de huidige Kinepolis) ging in 1981 een nieuwe wereld open. De ongeziene geluids- en beeldkwaliteit en de buitengewoon comfortabele zitplaatsen waren een heuse ontdekking.

De modernisering van het Internationaal Filmfestival van Gent-Vlaanderen had veel gunstige gevolgen. Zo kwam een breder publiek en steeds meer internationale gasten onder wie Bertrand Tavernier, Julius Epstein en Oscarwinnaar Maximilian Schell maakten hun opwachting.

Maar ook King Hu, een regisseur uit Peking, werd al vroeg opgemerkt door het Filmfestival. King Hu was actief als regisseur vanaf de jaren vijftig tot negentig. Voor zijn legendarische film A Touch of Zen kreeg hij een nominatie voor de Gouden Palm op het filmfestival van Cannes in 1975. Dit epos inspireerde de Chinese regisseur Jia Zhangke voor de titel van zijn recentste film A Touch of Sin, een film waar dit jaar naar uitgekeken wordt en die genomineerd werd voor de Grand Prix van het Film Fest Gent.

Music, maestro

Het Gentse filmfestival onderscheidde zich van alle andere door in 2001 de World Soundtrack Awards (WSA) te organiseren. Geen enkel groot filmfestival had voordien gefocust op de muziek, maar voor het festival dat in 1985 al besloot om van filmmuziek een hoofdthema te maken, was dit een logische stap.

Sinds de organisatie van de WSA, steeg het aanzien en de naambekendheid bij het internationale publiek. Het festival kreeg bezoek van internationale grootheden als Ennio Morricone, Hans Zimmer en Harry-Gregson Williams.

Dit jaar maakt Gent zich trouwens op voor niemand minder dan Alexandre Desplat, bekend door de muziek van Twilight, Harry Potter en The Tree of Life en Riz Ortolani die de muziek maakte voor de Kill Bill-films en Django Unchained van Quinten Tarantino.

Anno 2013

De grootte en het belang van het festival blijven groeien. De achttien films van de allereerste editie verbleken bij de nagenoeg honderd films van dit jaar. Bovendien zijn sinds 2007 tal van nevencompetitie en -evenementen steeds meer op de voorgrond getreden.

Sommigen zien deze uitbreiding als een verrijking. Anderen betwijfelen of het wel een meerwaarde biedt voor de festivalbezoeker en de filmwereld.

In de eerste weken van 2013 ontstond wrevel tussen de jongere generatie aan de ene zijde en bezieler Jacques Debrulle aan de andere. Er was zelfs sprake van een paleisrevolutie, een machtswissel waarbij de tot dan toe gecentraliseerde macht herverdeeld werd.

Debrulle had sinds 1979 als secretaris-generaal zijn stempel gedrukt op het festival. Hij was het ook die met componist Dirk Brossé de World Soundtrack Awards op poten zette. Na 33 jaar als secretaris-generaal werd de status van Debrulle eerder dit jaar omgezet naar erevoorzitter.

De 40ste editie is dus de eerste in decennia die niet mee georganiseerd wordt door Debrulle. Het festival heet trouwens vanaf dit jaar Film Fest Gent.

© 2013 – C.H.I.P.S StampMedia

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!