Nieuws, Cultuur, België, Jazz, Park den brandt, Hooverphonic, Randy newman, Toots thielemans, Bertrand flamang, Jazz Middelheim 2013, Manuel hermia trio, Lyne carrington, Jan bang -

Jazz Middelheim 2013 Hooverphonic waardig vervanger Randy Newman

De 32ste editie van Jazz Middelheim startte op donderdag 15 augustus 2013 in mineur toen festivaldirecteur Bertrand Flamang van het management van Randy Newman, geveld door een longontsteking, zijn optreden moest afblazen. Daarmee verloor het festival een van zijn belangrijkste headliners. Hooverphonic bleek een waardig vervanger.

maandag 19 augustus 2013 09:00

Het duurde nog tot middernacht voor de festivalleiding kon aankondigen wie Randy Newman zou vervangen. Zo zou uiteindelijk Hooverphonic de derde van Jazz Middelheim op zaterdag 17 augustus afsluiten met een orkestrale bezetting van twaalf klassieke muzikanten.

Overmacht

Voor diegenen die speciaal voor Randy Newman een ticket hebben gekocht was dit een streep door de rekening, want omdat het hier gaat om overmacht worden de tickets niet terugbetaald. Het is trouwens niet de eerste keer dat Jazz Middelheim op de valreep een artiest wegens ziekte moest vervangen. Vorig jaar liet jazzlegende Ornette Coleman het ook al afweten, zodat men besloot John Zorn in allerijl vanuit New York te laten overvliegen. Die gaf toen het beste van zichzelf en slaagde erin het publiek het gedane leed te doen vergeten.

“Een geschikte vervanger zoeken op zulke korte tijd voor een artiest als Randy Newman is natuurlijk quasi onmogelijk”, zegt Bertrand Flamang. Hij maakt zich echter sterk dat het publiek het alternatief zou appreciëren.

Jongensdroom

Zo mochten de bezoekers van Jazz Middelheim zaterdag uitkijken naar een show die een bloemlezing bracht uit vijftien jaar Hooverphonic. Na hun terugkeer in 2011 kon Alex Callier een jongensdroom waarmaken door zijn nummers te spelen met symfonisch orkest. De mooie ballads van Hooverphonic kregen in deze interpretaties nog meer diepte en het project trok in 2012 volle zalen.

Het album Hooverphonic With Orchestra kwam meteen op nummer 1 binnen in de hitlijsten. De groep met Alex Callier, Raymond Geerts en Noémie Wolfs bracht op Jazz Middelmeim 2013 met deze uitgebreide bezetting de orkestversie van hun grootste hits als ‘The World Is Mine’, ‘The Night Before’, ‘Anger Never Dies’, ‘Happiness’ en uiteraard de onnavolgbare cover van Massive Attacks ‘Unfinished Sympathy’ .

Avontuurlijke jazz

Ondertussen genoot het publiek op de eerste festivaldag van de moderne en avontuurlijke jazz van het Manuel Hermia Trio dat een opreden bracht dat stevig in de jazz verankerd was, met een aangename openheid naar diverse nieuwe invloeden. Hermia?s muziek is modern en avontuurlijk maar blijft toegankelijk. Zijn composities omspannen een immense emotionele reikwijdte van zeer zachte en introverte stukken tot gekke passages en razende explosies.

Bruggenbouwer

Daarna mocht de Noorse muzikant, producer en een muzikale bruggenbouwer, Jan Bang, samen met Arve Henriksen, een trompettist met een opmerkelijk vloeiende sound, het publiek beroeren. Zijn grote interesse voor de Japanse muziek resulteert in een heel eigen klank waarin het Japanse Shakuhachigeluid nooit ver weg is.

Bang zingt woordeloze vocalises, vaak in het sopranoregister. Hij is een veelgevraagd musicus, die met een keur aan muzikanten samenwerkte, in een hardrockband zat, en jarenlang deel uitmaakte van de Scandinavische cultgroep Supersilent.

Vrouwenstemmen

Dan was het de beurt aan de krachtige vrouwelijke stemmen en instrumentalisten van Lyne Carrington’s Mosaic en Lizz Wright & Gretchen Parlato, elk met een andere muzikale en sociale achtergrond. Een toch wel bijzonder grensoverschrijdend project waarbij de essentie zich focust op vrouwen die samen jazz maken.

Ze hanteren in hun muziek een historische en sociale agenda, maar de sound blijft prioritair met kleurrijke stukken, uitgewerkte composities, abstracte improvisatie en stemmen die versmelten. Zoals bij een mozaïek worden verschillende kleurrijke stukken samengebracht tot een geheel.

Wonderful world

Uiteindelijk mocht de peetvader van Jazz Middelheim, Toots Thielemans, ondertussen 91 jaar, met zijn Quartet de eerste dag van Jazz Middelheim 2013 afsluiten. Hij deed dit op zijn bekende manier met grappige bindteksten tussen de melodieën door en zijn beklijvende mondharmonicasound die hem wereldberoemd maakte. Bij Thielemans is de ontroering en de schoonheid die jazzmuziek kan zijn onafwendbaar en permanent aanwezig.

Hij had er ook duidelijk zin in. Zijn muzikanten kregen hem na het laatste bisnummer niet echt meer van het podium en zo kreeg het muisstil geworden publiek met een krop in de keel nog enkele extra nummers te horen, waarbij zijn interpretatie van Louis Amstrong’s ‘What a Wonderful World’, menige aanwezige voorwaar zachtjes aan het huilen bracht.

Zo wonderbaarlijk en pijnlijk mooi kan de wereld op Jazz Middelheim zijn. 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!