Burgerjournalistiek, powered by DeWereldMorgen.be

De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Leo De Ley

Bio

Leo (° Jezus-Eik, 14 juni 1951) publiceerde zijn eerste journalistiek werk al op erg jonge leeftijd. Hij begon als stadsverslaggever bij De Volksgazet. Later kwam hij via het toenmalige Handelsblad, het economische zusterblad van De Standaard, in contact met Jan Merkx, de grote baas van Perexma, die hem in de weekbladpers van de groep lanceerde. Leo De Ley begon te werken voor De Zondagsvriend, het latere Zie-Magazine en TV-Expres. Na het faillissement van De Standaardgroep werd hij een veel gevraagde freelancer. Hij maakte reportages en interviews in opdracht van de weekbladen Ons Land, Panorama, Knack-Magazine, Trends-Magazine en de dagbladen Het Belang van Limburg en De Morgen. Hij bleef tevens voor de weekbladen van de Standaardgroep schrijven die werd heropgericht als de Vlaamse Uitgeversmaatschappij. Hij publiceerde journalistiek werk in het Waalse zakenblad Impact en in een hele reeks weekbladen die inmiddels van de markt zijn verdwenen, zoals De Vlaamse Elzevier, De Brusselse, Post, De Vlaamse Gekkenkrant en Vlaanderen Morgen. Leo was ook enkele jaren redactiesecretaris en redacteur voor het eigenzinnige weekblad De Nieuwe en schreef in die periode teksten voor radio en televisie. Hij beëindigde uiteindelijk zijn professionele carrière als beroepsjournalist bij De Financieel Economische Tijd. Sindsdien is hij actief als ghostwriter en recensent en blijft hij journalistiek werk leveren voor diverse publicaties.

Werkgebied

Algemene verslaggeving

Jazz Middelheim 2019  Jazz is cool en de oudjes zagen dat het goed was

Jazzfanaten Het druilige weer is hier zeker de boosdoener en ook de granaataanslagen in het kasteel in juli hield de bangeriken thuis. De festivalleiding programmeerde bovendien voor deze jubileumeditie bewust geen grote publiekstrekkers zoals ze dat al deed met beroemdheden zoals Paolo Conte, P...

Relevatie Belgen staan er bovendien om bekend niet fanatiek te zijn, zodat op uitnodiging van de concertorganisatie de Amerikaan Ambrose Akinmusire na de openingsact met De Beren Gieren, deze topdag verder mocht inblazen waarna het de beurt was aan de Londense saxofoniste, Nubya Garcia, die het ...

Jazz Middelheim 2019: Jonge wolven en kranige oudjes

Krachtig De 81-jarige Italiaanse componist Enrico Lloyd, een bekende figuur in Park Den Brandt, had een vijftal jonge muzikanten meegebracht en bracht in Italiaanse stijl een terugblik op zijn rijke carrière, maar bewees ook dat hij nog steeds onvermoeibaar blijft zoeken naar nieuwe paden waardo...

Jazz Middelheim 2019: Natte moeders en vurige saxofonisten

Rapper Genieten werd het zeker. Het was een jazzdagje voor echte liefhebbers waarbij trompettist Ambrose Akinmusire de teneur mocht zwaaien met de presentatie van drie projecten. De man heeft bovendien ook een veelzijdig talent zodat zijn acts nooit vervelen, want hij is naast een excellent band...

50ste editie Jazz Middelheim wordt geen knaller

De voorbereidingen van de 50ste verjaardagseditie van Jazz Middelheim dat op donderdag 15 augustus van start gaat verlopen vlot. Het Park Den Brandt is er klaar voor. De ticketverkoop verloopt echter wat moeizamer omdat heel wat bezoekers zich afvragen of het wel veilig is om dit jaar naar Jazz M...

Niet zo verwonderlijk is dat omdat Coleman gelooft dat muziek als een vorm van vibratie en energie een holistisch onderdeel van het hele vibrerende spectrum uitmaakt. Hij is ervan overtuigd dat toonkunst exoterische en esoterische vormen heeft en daarom helend op het gemoed kan inwerken. Mentor ...

En zo kwam Park den Brandt terug in de normale modus zoals het van oudsher altijd is geweest. Want wat dit jazzfestival nog steeds zo uniek maakt is dat je hier veilig en onbekommerd kan ronddwalen met een écht glas in de hand en waar je ongestoord een picnicplaid kan spreiden om te genieten van ...

Taxiwars met Tom Barman bracht tegen de verwachtingen in een rustige sound maar Kamasi Washington kreeg het publiek gezwind aan het dansen. Anciens Een probleem was dit niet. Want voor de eerste keer in de geschiedenis van Jazz Middelheim werden er geen stoelen in de festivaltent geplaatst. Een...

Meer dan zestig buurtbewoners vanuit diverse etnische origine hebben maandenlang stevig gerepeteerd om van deze happening een feest te maken want een traditionele theatervoorstelling wordt het zeker niet. Per avond zullen drie groepen toeschouwers vier aan het onderwerp gelinkte gekozen locaties ...

Allen zijn ze op de loop voor oorlog en geweld en vonden ze in deze symbolische locatie even een rustpunt tot hun exodus zich verder zet naar onbekende bestemmingen. Ze hebben allen een eigen gezicht en een persoonlijk verhaal dat je kan lezen op de dossiers die aan de sokkels hangen. Keramiek ...

Load More