Beste NS en NMBS,
Met veel ongenoegen heb ik de afgelopen jaren de langzame introductie van de hogesnelheidstrein gevolgd. Al jarenlang gaat het gerucht de ronde dat het nu toch echt het laatste jaar gaat zijn dat de Intercityverbinding tussen Amsterdam en Brussel zal rijden. Gelukkig bleef dat tot nu toe steeds bespaard en konden we genieten van deze verbinding, die weliswaar vaak overvol zat maar het voordeel had van zijn betaalbaarheid en flexibiliteit.
Een Fyra die daarnaast zou rijden zou dan ook prima zijn: de mensen die nu klagen over onbetrouwbaarheid – want laten we eerlijk zijn: veel moeite wordt er niet gedaan de treinen altijd te laten rijden, te meer aangezien jullie de schuld zo makkelijk bij elkaar kunnen leggen – en het gebrek aan ruimte – ik voel me minimaal eens in de drie weken een sardientje en ik vermoed dat ik niet de enige ben – kunnen, tegen hogere prijzen een alternatief nemen dat voor sommige mensen nog sneller zal zijn ook – voor sommige mensen, want het gebrek aan een stop in Dordrecht en Den Haag maakt het de Fyra voor veel mensen zeker niet sneller en waarschijnlijk zelfs langzamer. Op die manier, waarin de twee verbindingen naast elkaar bestaan, zou ik de introductie van de Fyra alleszins toejuichen. Niet dat ik die zo snel zou nemen – dat is voor mij als student absoluut onbetaalbaar -, maar een extra trein zou de overtollige ballast op de huidige lijn wellicht wegnemen of toch zeker verminderen.
Maar wat blijkt nu? Het paradapaardje de Fyra, dat met zo veel bombarie is aangekondigd en alle problemen zou oplossen – behalve dan op tijd rijden, want dat lukt nog altijd niet -, is niet betaalbaar voor de eigenaars als het moet concurreren met die door hun als vreselijk en onpraktisch neergezette Intercity-verbinding! Want de onconfortabele, trage verbinding is veel te populair onder het klootjesvolk dat geen behoefte heeft aan de overdadige ‘luxe’, waarvoor zoals het alle ‘luxe’ betaamt ruim van tevoren moet worden gereserveerd – zeg maar dag tegen een dagje spontaan naar het buitenland, zeg maar dag tegen de zo gewenste internationalisering.
Dus zoals het een bedrijf betaamt dat op onredelijke gronden een monolopie heeft weten te verwerven – want laten we wel zijn: zonder de bouwprijs te laag te schatten en de zekerheid dat de Nederlandse staat toch wel zou bijspringen als er een tekort zou optreden, hadden jullie de concurrentie van onder meer de DB en Veolia nooit aangekund (!) – schaffen jullie een deel van de populaire, goedkope variant lekker af. Laat de klanten maar betalen voor jullie valse contractwerving.
Als student in Leuven maar burger van Nederland en ouders die daar dan ook wonen, ga ik dat hard voelen. Zowel op het vlak van de kosten – die schieten werkelijk de pan uit – als op het vlak van flexibiliteit – zeg maar dag tegen spontaan een weekend naar de ouders. En voor de snelheid hoef ik het niet te doen: door het verminderen van de stops gaat het echt niet sneller worden bij mij thuis te komen. Het is begrijpelijk dat jullie als bedrijf dat vooral aan zijn eigen financiën moet denken, de klanten makkelijker links laten liggen als dat jullie helpt. Maar dit vind ik waarlijk onredelijk en doet ook tekort aan alle mensen die altijd zoveel genot hebben gehad van de huidige verbinding.
Hopelijk gaan jullie het groeiende verzet tegen dit beleid heel hard voelen en beslissen jullie over een tijdje toch weer een Intercity in te voeren.
Gegroet,
Stein