De luchthaven van Zaventem is de op één na slechtste met het openbaar vervoer bereikbare luchthaven van West-Europa. Wie toch met de trein komt, moet daar 4,44 euro bovenop het treinticket bijleggen (foto wikimedia commons).
Nieuws, Economie, Politiek, België, NMBS, TreinTramBus, Diabolo, Luchthaven Zaventem, TTB, Brussels Airport -

TreinTramBus: extra toeslag voor trein naar de luchthaven moet weg

De gebruikersorganisatie TreinTramBus is het eens met Brussels Airport, de beheerder dan de luchthaven van Zaventem. De extra 4,44 euro die de treinreiziger moet betalen voor de trein naar de luchthaven is onaanvaardbaar.

donderdag 19 september 2013 16:00

Wie per trein naar de luchthaven spoort, betaalt daarvoor 4,44 euro bovenop de prijs van het ticket, de zogenaamde ‘diabolotoeslag’, naar de werknaam van de spoorverbinding van de trein naar de luchthaven. Voor wie uit Brussel vertrekt, is dit meer dan een verdubbeling van de prijs, voor mensen met korting zelfs een verdrievoudiging. “Onaanvaardbaar”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus.

“53 procent van de passagiers in Zaventem komt met de auto komt, het op één na hoogste aandeel van alle West-Europese luchthavens”

“Wie kiest voor een duurzame verplaatsing naar Zaventem wordt voor die keuze gestraft. Dit is des te frappanter omdat de overheid de geplande verbreding van de Brusselse ring wél zelf bekostigt.” Arnaud Feist van Brussels Airport wijst erop dat 53 procent van de passagiers in Zaventem met de auto komt, het op één na hoogste aandeel in West-Europa.

Niet alleen klanten van de luchthaven worden hierdoor benadeeld. Ook wie op het station Brussel-Nationaal overstapt van bus op trein, mag diep in de buidel tasten. Wie bijvoorbeeld van Steenokkerzeel of Kampenhout naar Brussel wil, kan dat snel via de luchthaven, maar betaalt wel 4,44 euro meer dan wie toevallig elders overstapt.

TreinTramBus wil graag duidelijkheid over de overeenkomst waarop de diabolotoeslag gebaseerd is. “De toeslag wordt geheven op basis van een geheime overeenkomst tussen Infrabel en de projectontwikkelaar”, benadrukt Vanseveren. 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!