Dat nu definitief wordt gekozen voor een gecombineerd aanbod van klassieke treinen én een versterking van de Thalys is voor reizigersverenigingen TreinTramBus en Rover een grote stap vooruit. Beide zijn complementair.
Klassieke intercitytrein naar Nederland behouden, naast hogesnelheidstrein
Al van vóór het Fyradebacle vroegen TreinTramBus en het Nederlandse Rover om een klassieke intercitytrein naar Nederland te behouden, naast de hogesnelheidstrein. NMBS volgt nu ook deze piste.
Vanaf december zouden er meer klassieke treinen de grens over gaan. Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus, reageert gematigd positief: “De vervangtrein die sinds maart rijdt, werd tot nog toe voorgesteld als een tijdelijke oplossing in afwachting van de terugkeer van de Fyra. Marc Descheemaecker geeft nu aan dat die Beneluxtrein definitief opnieuw een plaats krijgt in het openbaarvervoerlandschap tussen België en Nederland.”
Reizigers krijgen dan de keuze tussen de snelle Thalys met hogere tarieven en reserveringsplicht enerzijds en een tragere Beneluxtrein met gewone tarieven anderzijds.
Noord-Brabant beter verbinden met Brussel
NMBS heeft verder toegezegd dat er serieus onderzoek komt naar een trein Eindhoven – Tilburg – Breda – Antwerpen- Brussel. Rover en TreinTramBus hebben altijd voor deze verbinding gepleit om Noord-Brabant beter met België te verbinden.
“Met 12 treinen per dag zet de Beneluxtrein een goede stap richting van de dienstregeling die hij vorig jaar reed. In combinatie met de uitbreiding van het aantal Thalys-treinen, zicht op een verbinding naar Londen en onderzoek naar een verbinding vanuit Brabant vinden wij dit een zeer positief resultaat”, stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt.
“Maar we zijn er nog niet: de Beneluxtrein moet geheel hersteld worden door weer minimaal 16 keer te gaan rijden, met gewone treintarieven, zoals wij met onze collega’s van TreinTramBus vanaf het begin hebben bepleit.”
Stefan Stynen
Stefan Stynen is voorzitter van reizigersvereniging TreinTramBus.