De Braziliaanse stad Curitiba geeft al lang voorrang aan het openbaar vervoer
Nieuws, Afrika, Armoede, Zuid afrika, Openbaar vervoer -

Zuid-Afrika bestrijdt armoede met beter openbaar vervoer

KAAPSTAD - In Zuid-Afrika wordt de snelle busverbinding, de zogenaamde Bus Rapid Transit, gepromoot om de armen meer te mobiliseren. Sommige experts betwijfelen of systemen zoals deze de armoede werkelijk zullen kunnen verlichten.

woensdag 3 oktober 2012 13:50

Bus Rapid Transit (BRT) kende al successen in Latijns-Amerikaanse landen zoals Colombia en Brazilië. Het is een netwerk van kwaliteitsbussen met een hoge capaciteit en eigen busbanen.

In Zuid-Afrika worden ze nu volop gepromoot om de armoede in de steden aan te pakken. Johannesburg en Kaapstad staan op het punt om BRT te lanceren en ten minste vier andere Zuid-Afrikaanse steden zullen snel volgen. Deskundigen hebben echter hun twijfels bij de zinvolheid van het project als middel in de nationale strijd tegen de armoede.

Sociale cohesie

De TransMilenio in Bogota in Colombia, vervoert 1,6 miljoen passagiers per dag over een 84 kilometer lange, gescheiden busstrook. In Curitiba in de zuidoostelijke regio van Brazilië maakt ongeveer 70 procent van de pendelaars gebruik van deze bussen.

Steden zoals Johannesburg, Tshwane en Kaapstad in Zuid-Afrika, Lagos in Nigeria en Nairobi in Kenia, hebben hun hoop en dromen op dit transportsysteem gezet. In Johannesburg werd drie jaar geleden het transportsysteem Rea Vaya gelanceerd.

Rehana Moosajee, verantwoordelijk voor transport in Johannesburg zegt daarover dat het een van de belangrijkste eisen van Rea Vaya was om de sociale cohesie te bevorderen. “Ik denk dat we nu de effecten op armoede moeten gaan beoordelen. De Rea Vaya-pendelaars besparen zeker meer tijd maar we hebben ook een aantal interessante bevindingen omtrent de opkomst van economische activiteit op bepaalde routes”.

Onderdeel van een puzzel

Onderzoekers van de Universiteit van Pretoria kwamen deze zomer echter tot de bevinding dat systemen zoals Rea Vaya “grotendeels ten goede komen aan de middeninkomens in plaats van aan de armste pendelaars”. Passagiers besparen wel tijd die ze aan iets anders kunnen besteden en in die zin draagt Rea Vaya bij aan de vermindering van de armoede. Maar Rea Vaya is duurder dan het andere alternatief, de stoptrein, die daardoor nog steeds meer in trek is bij de allerarmsten.

Het onderzoeksrapport suggereert dan ook meer specifieke doelstellingen voor de BRT om de strijd tegen de armoede echt te kunnen aangaan. “Terwijl arme pendelaars zullen kunnen profiteren van de toegankelijkheid, de frequentie en de snelheid van de BRT-diensten, zullen deze ironisch genoeg ook duurder zijn en hen dus geen voordeel opleveren”, zeggen de onderzoekers.

Brett Herron, bestuurslid bij Transport en Wegen in Kaapstad zei dat de impact van BRT op armoede niet losgekoppeld kan worden van het volledige publieke transportnetwerk. “We kunnen armoede alleen serieus aanpakken wanneer we alle onderdelen van de puzzel samenleggen. Openbaar vervoer is één stukje dat nodig is om mensen naar kansen te leiden en kansen naar mensen te brengen.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!