De tentoonstelling ‘Sint-Jan’ wil zoeken naar sporen van spiritualiteit en religiositeit in de hedendaagse kunst. Curatoren zijn Jan Hoet en Hans Martens. De lijst van mede-exposanten oogt indrukwekkend: met kunstenaars zoals Jan Fabre, Damien Hirst, Wim Delvoye, Michael Borremans, Berlinde De Bruyckere, Leo Copers, Thierry De Cordier en Philippe Vandenberg.
Madenschilderijen
Godal, artiestennaam van Geert Verdonck (°1960) is conceptueel kunstenaar en vooral bekend van zijn madenschilderijen. Op een achtergrond van geometrisch-abstracte vlakken, landsvlaggen of (zelf)portretten laat hij in verf gedoopte lijkenmaden hun krieuwelende werk doen. Het contrast tussen de strakke achtergrond en de willekeurige madensporen werkt confronterend.
Toch is de boodschap van Godal heel gewoon. Ze wijkt niet ver af van de idealen van de Franse revolutie: gelijkheid en broederlijkheid, en bovenal: vrijheid, voor de mens in het algemeen en de kunstenaar in het bijzonder.
Röntgenopnamen
Voor de tentoonstelling in Gent heeft Godal een reeks röntgenopnamen van het Lam Gods gemaakt. Die leverden hem naar eigen zeggen een heel nieuwe kijk op het vijftiende-eeuwse meesterwerk op. Ze hebben hem bovendien in staat gesteld de mysterieuze verdwijning van het verdwenen paneel ‘De rechtvaardige rechters’ op te lossen. Voor wie wil zien en geloven: de tentoonstelling loopt van zaterdag 2 juni tot en met zondag 29 juli in de Sint-Baafskathedraal in Gent.