Degenen die het Oosterweeldossier onvoldoende kennen, begrijpen niet waarom de actiegroepen ontevreden zijn. Op de affiche staan toch belangrijke verwezenlijkingen.

Politiek tracé

Het Oosterweeltraject dat nu op tafel ligt, is een politiek tracé. De Vlaamse regering heeft met enkele ideeën uit het Meccanotracé een nieuw plan in elkaar geknutseld in de hoop zo het verzet tegen het BAM-tracé te breken.

De ondertunneling van de Krijgsbaan zit niet in het Meccanoplan. Deze tunnel geeft de Vlaamse regering de mogelijkheid de luchthaven van Deurne uit te breiden.

De Vlaamse overheid tracht hier twee vliegen in een klap te slaan. Haar Oosterweeltracé er door te drukken en de actievoerders tegen de uitbreiding van de luchthaven vleugellam te maken.

Voor de politici van de Vlaamse meerderheid is dit misschien een goed plan. Geen van haar partijen lijdt gezichtsverlies. Er valt voor iedereen wel wat te rapen.

Behalve voor de mobiliteit en voor de Antwerpse bevolking, die moeten het gelag letterlijk en figuurlijk betalen.

Opinie, Nieuws, Milieu, België, Antwerpen, Lokaal, Mobiliteit, Antwerpen, Lange Wapperbrug, Zurenborg, Vlaamse Overheid, Meccanoplan, BAM-tracé, Gemeenteraad -

Bye Bye Brug, BAM en Noriant

woensdag 6 oktober 2010 12:45

ANTWERPEN – Dinsdagavond was er op het Antwerpse stadhuis een extra gemeenteraad. De Oosterweelverbinding werd er besproken.

Ondanks het feit dat de actiegroepen er in geslaagd zijn de Lange Wapperbrug onder de grond te krijgen, is er nog veel werk aan de winkel om tot een aanvaardbare oplossing te komen voor de mobiliteitsproblemen in en om de Scheldestad. De actiegroepen protesteerden alvast voor het stadhuis.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!