Verslag, Nieuws, België, Woestijnvis -

Woestijnvis belazerde de media niet alleen via ‘Data Driven’

Woestijnvis stuurde niet alleen via het valse onderzoeksbureau Data Driven onzin de wereld in (VLD-kiezers hebben het vaakst seks!). DeWereldMorgen.be ontdekte dat het productiehuis ook achter het bericht zit over de scriptieprijs van de Universiteit Leiden voor de Vlaming Joren De Neve. Die had zogezegd aangetoond dat niet de Belgen maar de Vlamingen de dappersten aller Galliërs waren.

woensdag 16 juni 2010 13:00

Het Belang van Limburg ontdekte dat het productiehuis Woestijnvis achter het onderzoeksbureau Data Driven zit. Dat onderzoeksbureau stuurde een jaar lang resultaten van bizarre onderzoeken de wereld in. Die werden vaak overgenomen door de media.

Data Driven haalde vorig jaar zelfs de voorpagina van Het Laatste Nieuws met een onderzoek naar de tijd die Vlamingen doorbrengen in het stemhokje. Een hoogbejaarde dame uit Serskamp zou toen 14 minuten 33 seconden lang achter de gordijnen hebben doorgebracht. Het Laatste Nieuws legde toen de resultaten van het onderzoek voor aan politicoloog Marc Hooghe die uitgebreid commentaar gaf.

Dit jaar deed Data Driven een gelijkaardig onderzoek. Deze keer zouden de kiezers opmerkelijk sneller hebben gestemd dan vorig jaar. Maar het Woestijnvis-onderzoeksbureau scoorde vooral met een onderzoek over het verband tussen politieke voorkeur en seksualiteit. Open Vld-kiezers hebben het meeste en de beste seks. Sp.a- en Groen!-kiezers doen het het minst, maar de groene kiezers masturberen dan weer het vaakst. Zo was op alle nieuwssites te lezen.

Scriptieprijs van de universiteit van Leiden

Vorige week kwam Belga met het bericht dat niet de Belgen maar de Vlamingen de dappersten aller Galliërs zijn volgens Julius Caesar. Dat zou althans moeten blijken uit een onderzoek van de Vlaamse student Joren De Neve. Hij kreeg er de scriptieprijs van de universiteit van Leiden voor.

De Standaard ontdekte vorige week al dat het bericht vals was. De universiteit van Leiden wist van niets en van de promotor van de scriptie Theo Hoeksma hadden ze nog nooit gehoord. Wellicht had de titel van de scriptie “Sofistische herinterpretatie” bij Belga een belletje moeten doen rinkelen.

DeWereldMorgen.be ontdekte dat ook dat valse bericht afkomstig was van Woestijnvis. Het is te vinden op http://univ-leiden.nhubuk.com/brochures/20100607.pdf. De website van Data Driven was ook al op die domeinnaam te vinden: http://datadriven.nhubuk.com/.

De website nhubuk.com verwijst misschien naar de titel van een programma van Woestijnvis. Nhubuk is te vinden op de Air Marshal Coninghamlaan 125B in Brussel.

Woestijnvis ontkent niet achter dat bericht te zitten. “Over al dan niet vermoedelijke persberichten wordt niet meer gecommuniceerd”, klinkt het aan de telefoon.

Vraag is nu wel welke valse berichten Woestijnvis het voorbije jaar nog allemaal de wereld heeft in gestuurd. Zullen we dat pas weten als het programma uitgezonden wordt?

take down
the paywall
steun ons nu!