Dat multinationals er nog steeds in slagen Europese lidstaten tegen elkaar uit te spelen is wraakroepend. Een deel van de productie van Genk verhuist nu gewoon naar een andere lidstaat. Op die manier wordt ook de werkende bevolking tegen elkaar opgezet, want de nieuwe hoop voor Spaanse arbeiders betekent dat hun Limburgse collega’s in een hopeloze toekomst worden gestort.
De loonkosten zijn niet het belangrijkste probleem. Het echte probleem is de gefragmenteerde Europese aanpak. Ford Europe kampt met overcapaciteit, maar net zoals bij Opel Antwerpen, betaalt Vlaanderen de prijs omdat we een kleine regio in een kleine lidstaat zijn. Daarom hebben we in de nasleep van Opel een voorstel uitgewerkt dat een grotere rol voor de Europese Commissie voorziet bij herstructureringen.
Elk bedrijf met een Europese ondernemingsraad dat herstructureert zou niet enkel haar ondernemingsraad, maar ook de Europese Commissie moeten inlichten. Op die manier kan de Commissie de voorgestelde herstructurering screenen naar haalbaarheid en objectiviteit teneinde een eerlijke concurrentie tussen vestigingen in verschillende lidstaten te verzekeren.
Het liberale besparingsfetisjisme van de Unie zorgt er ook voor dat er geen enkele ruimte meer is voor investeringen, die we zullen nodig hebben als we opnieuw werkgelegenheid willen creëren. De vraag naar middenklassewagens stagneert. We moeten er voor zorgen dat de vraag gestimuleerd wordt.
En dan bedoel ik niet de vraag naar de klassieke auto’s op fossiele brandstoffen, maar de vraag naar duurzame wagens. Daarvoor is investeren in innovatie absoluut noodzakelijk. We creëren dan een winwin-situatie door enerzijds de productie te stimuleren en anderzijds ons wagenpark te vergroenen.
Europa heeft absoluut nood aan een nieuwe, duurzame industrialisering. Een Vlaanderen of een Europa zonder industrie is gewoon ondenkbaar. Dan eindigen we inderdaad zieltogend als ‘het Avondland’. Om een gezonde en duurzame economische ontwikkeling te hebben, waarin ook innovatie en productontwikkeling kan floreren, is een sterk industrieel weefsel nodig.
Kathleen Van Brempt is Europees parlementslid namens Sp.a