Haalt De Lijn een nieuwe Fyra naar België?

Haalt De Lijn een nieuwe Fyra naar België?

woensdag 6 februari 2013 17:51
Spread the love

Alle (deel)regeringen in België hebben de mond vol van investeren in de eigen economie, … relance noemen ze dat. Meestal komen ze met die boodschap naar buiten naar aanleiding van een herstructurering of een sluiting van een grote fabriek. Opel, Ford, Arcelor Mittal, … telkens worden na de feiten naar oplossingen gezocht.

Vandaag namen de werknemers van VDL Bus Roeselare kennis van de Vlaamse regering in verband met de bestelling van nieuwe lijnbussen. Zij hebben heir vragen bij en vragen een “recht op antwoord”…

“Wij begrijpen dat de Vlaamse regering een inspanning heeft gedaan om de oorspronkelijke beslissing te herdefiniëren. (nvdr de oorspronkelijke beslissing om de nieuwe bussen voor de lijn te laten bouwen door Iris bus, een Franse onderneming)

We begrijpen dat door Europese regels, de bewegingsruimte voor die Vlaamse regering bijzonder klein was.

Toch blijft het echter onbegrijpelijk voor de werknemers van VDL bus Roeselare dat alsnog van die bestelling, bijna de helft van die bussen mag gebouwd worden door de Franse bus bouwer, Iris bus (die blijkbaar de bussen zal laten bouwen in hun fabriek in Tsjechië). Bovendien stellen wij vast dat blijkbaar in de beslissing niet de kwaliteit doorslaggevend is geweest maar wel de kostprijs.

Hierbij wensen wij met nadruk te bevestigen dat wij vanuit werknemerszijde volgende elementen ter discussie willen voorleggen aan onze politiek verantwoordelijken.

– Waarom wordt bij dergelijke overheidsbestelling (Vlaams belasting geld) in de toewijzing geen rekening gehouden met de terug verdieneffecten: onder meer het creëren van werkgelegenheid in Vlaanderen.

– Hoe groot is de kans dat de Vlaamse busreiziger in een eenzelfde verhaal terecht komt, zoals bij de “Fyra”?

– Hoe groot is de kans dat de private pachters van De Lijn (goed voor de helft van het aantal bussen) een voorbeeld nemen aan dit dossier om eveneens niet langer te bestellen bij de Vlaamse bus bouwers?`

– Welke maatregelen zullen de politiek verantwoordelijken nemen om effectief werk te maken van een volwaardige relance van onze economie, als ze deze kans nu reeds laten liggen?”

take down
the paywall
steun ons nu!