Bij DeWereldMorgen.be schrijven we niet voor de clicks.

We maken media voor een betere wereld.

Samen met vele vrijwilligers en burgerjournalisten.

Om dit te blijven doen hebben we uw steun meer dan nodig!

Steun onafhankelijke media!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Sluiting Genkse Fordfabriek drama voor heel Limburg

De aangekondigde sluiting van Ford Genk in 2014 is bij de arbeiders van de fabriek hard aangekomen. Hoewel er slecht nieuws verwacht werd, hoopten de meeste mensen op een herstructurering met een beperkt aantal onstlagen.
donderdag 25 oktober 2012

De directie van de autoassemblagefabriek maakte vanmorgen op een bijzondere ondernemingsraad bekend dat de Genkse vestiging in 2014 de deuren sluit. Ruim 4.300 werknemers verliezen daardoor hun job. Daarnaast wordt ook een aanzienlijk aantal toeleveranciers met sluiting bedreigd.

Sluitingsgeruchten

Vakbonden en arbeiders reageren verontwaardigd. In november 2010 werd immers nog een toekomstcontract getekend tussen de Vlaamse overheid en de internationale Ford-directie. Midden september 2012 werden sluitingsgeruchten door vicepresident van Ford Europa Jeff Wood nogmaals de kop ingedrukt. Toch komt dit dramatische nieuws niet helemaal onverwacht voor productiearbeidster Marijanne Vranken (45). “De meesten van ons hadden zich voorbereid op nieuwe herstructureringen en daarmee de nodige ontslagen. Maar met het oog op de massale economische werkloosheid van de laatste maanden binnen het bedrijf, zag ik de bui al hangen”, zegt ze.

Zwarte toekomst

Ford Genk stopt in 2013 met de productie van de Mondeo. Het jaar nadien moeten ook de S-Max en de Galaxy eraan geloven. Zo komen er in 2014 ruw geschat 10.000 personen op de arbeidsmarkt terecht. Velen daarvan zijn veertigers en zien hun toekomst zwart in. “De gemiddelde leeftijd van de werknemers in Ford Genk bedraagt 48 jaar. Jeugdigere zielen zijn eerder zeldzaam en werken bovendien niet met een vast contract”, vertelt de 23-jarige arbeider Omar Ozberber. “Ik zou niet in de schoenen van de oudere generaties willen staan”, zegt hij. “De Limburgse industrie krijgt tegenwoordig zware klappen en waar kunnen deze mensen anders nog terecht?”

Zelf heeft Ozberber zich voorgenomen om opnieuw met de vrachtwagen te gaan rijden. “Omdat het moet”, zucht hij. “Ik ben bij Ford komen werken, omdat ik niet van mijn vorig werk hield. Hier had ik het naar m’n zin, met fijne collega’s en regelmatige werktijden. Met de vrachtwagen was ik soms drie weken aan een stuk weg. Maar het is nu eenmaal niet anders.”

Meer dan een inkomen

De dertigers Debby Metten en Kim Kreemers werken al veertien jaar in de Genkse fabriek als productiearbeidsters. “We zijn op dezelfde dag begonnen en hebben door de jaren heen een hechte vriendschap ontwikkeld. Het is bedroevend dat onze gezamenlijke carrière binnenkort tot een einde komt”, vertelt de zwangere Kreemers. “Samen uit, samen thuis”, troost Metten.

© 2012 – StampMedia – Lieselotte Wröbel, foto’s; David Nys en Ielse Broeksteeg

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.

reacties

Eén reactie

  • door aronjaco op donderdag 25 oktober 2012

    Niet bij de feiten blijven stilstaan. Uw leven opnieuw inrichten.Niet afwachten tot 2014 , maar nu de koe bij de horens nemen. De feiten zijn er , dus ge zult ze hoe dan ook moeten aanvaarden, maar dan in strijdbaarheid gericht op een goede toekomst. Mensen zijn nooit craetiever dan in moeilijke tijden. Put uw creativiteit uit !!! Gemakkelijk gezegd als men buitenstaander is ! Ja , da's zeker , maar goede meelevende raad , dat kan nooit geen kwaad. En , heb vertrouwen in uw vakbonden, ook zij willen beter voor u, wat vakbondbashers ook mogen beweren. Trouwens , weg met de vakbonden is een mantra van het neoliberalisme, dus ... dan weet je het wel.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties