about
Toon menu

Brussels Airlines zwicht onder Israëlische lobby

Brussels Airlines zal dan toch producten uit de bezette Palestijnse gebieden blijven aanbieden op zijn vluchten naar Israël. De Israëlische pers wijt deze ommekeer aan succesvolle lobbying door de Israëlische ambassade in Brussel.
dinsdag 30 augustus 2016

Vindt u dit artikel de moeite? Geef ons dan uw fair share.

Nadat de woordvoerder van Brussels Airlines eerder had gesteld dat het dessert halva van een bedrijf uit de bezette gebeiden "per vergissing" aan boord van de vluchten van en naar Israel was aangeboden, verandert de maatschappij enkele dagen later van standpunt. In een brief aan de Israëlische ambassadeur in België noemt Brussels Airlines het bedrijf Achva een van zijn "vertrouwde leveranciers":

“Het is duidelijk dat Achva een van onze vertrouwde leveranciers is en zonder onderscheid wat betreft de oorsprong van het product en daarom zullen wij er mee doorgaan Achva's producten aan te bieden aan boord van onze vluchten, vooral gezien de positieve rol die het (bedrijf) speelt in de gemeenschap.” (zinsbouw zoals in oorspronkelijke tekst).

“Wij blijven Israëlische producten aanbieden aan boord van onze vluchten”, aldus nog de woordvoerder. Op de vraag van DeWereldMorgen.be of Brussels Airlines erkent dat de producten van het bedrijf Achva wel degelijk producten uit de bezette gebieden zijn en geen 'Israëlische' producten, antwoordt zij bevestigend met als motivatie: “Wij moeten als bedrijf politiek neutraal blijven.”

'Politieke neutraliteit'

Zij spreekt echter de berichtgeving in de Israëlische pers tegen dat het betrokken product (halva) van het bedrijf Achva terug deel uitmaakt van de maaltijden aan boord. De Israëlische pers stelt daarentegen dat het product wel degelijk terug wordt aangeboden. In een persmededeling wijdt het Israëlische ministerie van buitenlandse zaken deze volledige ommezwaai aan “het snelle werk van het ministerie, onder leiding van directeur Dore Gold van de dienst public relations en van onze ambassades in Brussel en Berlijn.”

Brussels Airlines beschouwt het verkopen van producten uit de bezette gebieden dus als een 'politiek neutrale houding'. In dit geval betuigt Brussels Airlines op deze manier zijn steun aan de verdere bezetting van de Westelijke Jordaanoever.

De maatschappij heeft ook talrijke bestemmingen in landen die de bezetting van Palestina wel streng veroordelen. Hoe die zullen reageren op de recente houding van Brussels Airlines moet nog blijken. 

Commerciële belangen primeren

Brussels Airlines wendt politieke neutraliteit voor om zijn commerciële belangen te laten primeren op elementaire mensenrechten, op alle VN-resoluties die de bezetting veroordelen en op de uitbuiting van de bezette Palestijnse bevolking (die in de koloniale bedrijven in de bezette gebieden geen normale sociale of burgerrechten geniet en daar zwaar wordt uitgebuit).

Brussels Airlines gaat daarmee verder op de lijn die ook zijn voorganger, het overheidsbedrijf Sabena, altijd volgde. Sabena was ondermeer de allerlaatste luchtvaartmaatschappij in Europa om zich aan te sluiten bij de boycot tegen de apartheid in Zuid-Afrika. Ook in het conflict met Palestina heeft Sabena altijd consequent de kant van Israël gekozen.

Met deze houding is het bedrijf niet uniek. Alle Belgische bedrijven die actief zijn in Israël en/of banden hebben met Israëlische bedrijven in de bezette gebieden wenden eenzelfde neutraliteit voor. Ook de Belgische mainstream media volgen deze lijn.

Enige politieke druk vanuit Israël en vanuit de Belgische regering zal zeker een rol hebben gespeeld in de recente beslissing van het bedrijf. De hoofdreden voor deze ommezwaai blijft echter dat Brussels Airlines zijn commerciële belangen laat prevaleren op elementaire mensenrechten. 

Brussels Air agrees to serve settlement snack after Jerusalem outcry

Brussels Airlines reinstates Israeli snack

Interpretatieve mededeling inzake de vermelding van de oorsprong van goederen uit de sinds juni 1967 door Israël bezette gebieden Deze EU-richtlijn stipuleert dat producten uit koloniale nederzettingen in de bezette gebieden alleen mogen worden verkocht als ze voorzien zijn van een label „product uit de Golanhoogte (Israëlische nederzetting)” of „product uit de Westelijke Jordaanoever (Israëlische nederzetting)”. De producten van Achva worden verkocht onder barcode en label "made in Israel", wat volgens deze richtlijn een misleiding van de consument is.

reacties

2 reacties

  • door Jabo op dinsdag 30 augustus 2016

    En zo zie je maar dat Israël veel meer invloed heeft op onze interne keuken dan het tegenwoordig zo verguisde Turkije. Nog een lange weg te gaan in de bewustwording. Dit artikel is alvast een goede hulp daarin.

  • door dr alami op woensdag 31 augustus 2016

    Israël wil Brussel veel dingen leren doen 'israëlificatie', maar voedt zelf de frustratie. België is geen Israël en Brussel geen Jeruzalem. Er is een grote markt voor 'israëlificatie' in de EU nog behoefte eraan.Daarin moet Europa vooral niet leren van Israël, want dit land doet het tegenovergestelde.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties