Ik heb OHL altijd al gekend als een club die met allerlei sociale projecten een bijdrage probeert te leven tot een meer sportieve, duurzame, inclusieve… samenleving, maar de reactie van de club op het waanzinnig ongeval met de Marokkaans-Belgische voetballer Sofian Kiyine (25), die in de zomer van 2022 voor vier seizoenen overgenomen werd van Lazio, stelt diep teleur. Iedereen zal ondertussen wel de beelden gezien hebben van de zwarte Mercedes die in Flemalle tegen hoge snelheid de boord van een rotonde raakt, in de lucht gekatapulteerd wordt en vervolgens in een sporthal beland op een plek waar zich enkele minuten voordien nog tientallen jongeren bevonden. OHL wacht luidens een persbericht momenteel het onderzoek af en wil het gebeuren met de speler bespreken. “Er is zeker sprake van overdreven snelheid, maar niemand weet wat deze exact was. Ook de precieze omstandigheden van het ongeval zijn nog niet bekend”, aldus CEO Peter Willems.
In ons land stierven in 2022 521 personen in het verkeer, 8 procent meer dan het jaar voordien. Volgens VIAS zijn 10 tot 15 procent van alle ongevallen en 30 procent van de ongevallen met dodelijk letsel het rechtstreeks gevolg van overdreven of aangepaste snelheid. OHL had hier de kans om overdreven snelheid in het verkeer krachtig aan de kaak te stellen, maar laat dit vooralsnog na. Dergelijke boodschap is echt wel nodig, want uit enquêtes blijkt vele chauffeurs in ons land de snelheidslimieten aan hun laars lappen. In 2022 werden in Belgenland ruim drie miljoen snelheidsboetes opgelegd. De voorzichtige houding van OHL is misschien ingegeven door haar wedervaren met speler Mo Messoudi die in 2014 op staande voet ontslagen werd nadat hij in een vriendschappelijke wedstrijd in Overijse een tegenspeler een vuistslag toediende. Het Arbeidshof oordeelde in 2018 echter dat het ontslag onterecht was hetgeen OHL ongetwijfeld een ferme duit gekost heeft. Het toedienen van een vuistslag is vanzelfsprekend not done, maar het gebeuren met Kiyine is toch nog van een andere orde