Pax Christi Vlaanderen stelt het machtsevenwichtsdenken ter discussie en pleit voor collectieve veiligheid. Het hekelt het voortbestaan van de NAVO na de val van de Sovjet-Unie en het Warschaupact. Het stelt een opwaardering voor van de OVSE tot regionale collectieve veiligheidsorganisatie en een beperkt Europees leger. Intelligent werken aan conflictpreventie en pacificeren van conflicten is broodnodig.
Aan de vooravond van de Internationale Dag van de Vrede1 op 21 september 2022 lanceerde Pax Christi Vlaanderen haar Manifest voor Vrede, een pleidooi voor collectieve veiligheid en duurzame vrede. Het Manifest stelt het machtsevenwichtsdenken ter discussie, een veiligheidsconcept dat zou uitgaan van een mensbeeld dat stoelt op angst. Dat is voor Pax Christi een opvatting die we moeten inruilen voor een wereldbeeld gedefinieerd als een gemeenschap van mensen, groepen, organisaties en staten die een context creëren waarin actieve geweldloosheid, actief luisteren, dialoog en streven naar verzoening mogelijk is, zowel op het niveau van individuen en gemeenschappen als staten. Dat zou leiden tot conflictpreventie, conflicttransformatie, herstel en uiteindelijk tot verbondenheid.
Kernwapenwedloop
In een wereld waarin burgers in veilige, welvarende staten wakker liggen van de opwarming van de aarde en de kernwapenwedloop, pleit Pax Christi voor allesomvattende, globale en coöperatieve veiligheid. Het Manifest reikt daartoe concrete handvatten aan. Het wijst o.a. op het Nucleair Non-Proliferatie Verdrag (NPV) van 1968, waarin kernwapenstaten beloofden zich te ontwapenen en de rest van de wereld beloofde nooit kernwapens te verwerven. Het VN-Verbodsverdrag op Kernwapens uit 2021 ging nog een stap verder: het verbiedt kernwapens. Het Manifest wijst op de bedenkelijke houding van België2, dat als formele niet-kernwapenstaat Amerikaanse tactische kernwapens huisvest en het Verbodsverdrag weigert te ondertekenen, ondanks een breed draagvlak daartoe onder de bevolking.
Het VN-Verbodsverdrag op Kernwapens uit 2021 ging nog een stap verder: het verbiedt kernwapens. Het Manifest wijst op de bedenkelijke houding van België, dat als formele niet-kernwapenstaat Amerikaanse tactische kernwapens huisvest en het Verbodsverdrag weigert te ondertekenen.
Voortbordurend op de kritiek op het klassieke veiligheidsdenken stelt het Manifest het voortbestaan van de NAVO na de val van de Sovjet-Unie en het Warschaupact aan de orde. Daarbij spreekt het over de NAVO als collectieve defensieorganisatie, maar maakt onvoldoende duidelijk dat NAVO-interventies zoals die in Joegoslavië, Kosovo, Irak, Afghanistan en Libië overwegend offensief waren, en de NAVO tendeert naar een instrument dat puur Amerikaanse belangen moet dienen3. Verwijzend naar het succes van het Concert van Europa4 legt Pax Christi als alternatief voor afzonderlijke militaire allianties een collectieve veiligheidsarchitectuur op tafel, een concept waarin staten elkaars recht op veiligheid erkennen en samenwerken binnen een regelgevend kader dat oorlog moet voorkomen.
Aanhangers in de VS
Het idee van een collectieve veiligheidsarchitectuur heeft zelfs in de VS aanhangers. In Foreign Affairs stellen Richard Haass (voorzitter Council on Foreign Relations) en Charles Kupchan (UGeorgetown professor internationale politiek) dat het einde van de overheersing van het Westen in zicht is en zich een nieuwe multipolaire en ideologisch diverse wereld aandient5. Om te voorkomen dat zo’n fundamentele transitie leidt tot oorlog, stellen de auteurs, net als Pax Christi, een mondiaal concert van grootmachten voor, naar het voorbeeld van het Concert van Europa. Een stuurgroep bestaande uit China, de EU, India, Japan, Rusland en de VS zou de geopolitieke en ideologische concurrentie in bedwang kunnen houden, aldus de auteurs, die weinig fiducie hebben in de G7, G20 en de VN-Veiligheidsraad.
Zo’n “OVSE 2.0” zou de rol van de NAVO moeten overnemen, om een platform te bieden voor permanent diplomatiek overleg tussen de grootmachten.
Het Manifest bespreekt opties voor een organisatie die gestalte moet geven aan collectieve veiligheid. Een geactualiseerde VN-Veiligheidsraad met aangepast vetorecht, en een doortastender Algemene Vergadering van de VN waarin alle staten één stem hebben, passeren de revue. Maar de interessantste optie lijkt de opwaardering van de OVSE6 tot regionale collectieve veiligheidsorganisatie. Zo’n “OVSE 2.0” zou de rol van de NAVO moeten overnemen, om een platform te bieden voor permanent diplomatiek overleg tussen de grootmachten. Het Manifest zegt er wel niet bij dat zo’n optie een herschreven Verdrag van Lissabon vergt, een schier mission impossible. Het Verdrag koppelt immers het Europese buitenlands beleid aan dat van de NAVO, en daarmee de facto aan dat van de VS.
Dilemma
Daarmee ligt tevens het dilemma bloot dat verscholen ligt in het veiligheidsconcept van Pax Christi: hoe krijgt men niet enkel de VS aan boord, waar de haviken, die coûte que coûte willen vasthouden aan de unipolaire wereld onder Amerikaanse leiding, maar ook het Verenigd Koninkrijk, waar zowel de conservatieven als Labour een uiterst vijandige houding aannemen tegenover elke mogendheid die de status quo in de wereld in vraag stelt. Om maar te zwijgen over de extreem trans-Atlantisch denkende en o zo volgzame Duitsers, Fransen, Spanjaarden, Polen, Canadezen, Nederlanders, en, ja, ook Belgen. En er zal nog veel water door de Jordaan moeten stromen alvorens landen als Israël en daarmee de VS bereid zijn hun onderdanen te laten voorgeleiden aan een Internationaal Strafhof met meer slagkracht.
Oorlog, geldingsdrang en dominantie zijn universele fenomenen, en ook in internationale organisaties die dienen om geschillen te beslechten, geldt het recht van de sterkste. Maar we moeten ons niet door pessimisme laten leiden.
Pax Christi pleit voor een communautaire defensie en een beperkt Europees leger dat moet focussen op bescherming van het grondgebied en hulp aan de natie, niet op militaire interventies. Het Europese leger moet worden ingebed in “een goed werkende regionale en globale collectieve veiligheidsorganisatie”, de VN en eventueel binnen een regionale (Europese, Euraziatische of Euro-Atlantische) collectieve veiligheidsorganisatie zoals een opgewaardeerde OVSE of een fundamenteel hervormde NAVO waar een plaats wordt ingeruimd voor Rusland. Of Pax Christi een Belgische uitstap uit de NAVO bepleit, zegt het niet met zoveel woorden. Ook dat is immers een heet hangijzer: het gloednieuwe NAVO-hoofdkwartier bevindt zich in België, net als SHAPE, het centrale commandocentrum van de NAVO.
Evaluatie
Een evaluatie van het Manifest is delicaat. Doorheen de geschiedenis staan de betrekkingen tussen landen en volken in het teken van een survival of the fittest. Oorlog, geldingsdrang en dominantie zijn universele fenomenen, en ook in internationale organisaties die dienen om geschillen te beslechten, geldt het recht van de sterkste7. Maar we moeten ons niet door pessimisme laten leiden. Initiatieven als het Manifest kunnen bijdragen aan het streven naar een rechtvaardiger samenleving, minder conflict en minder oorlog. We kunnen ons optrekken aan het Europese project, dat stap voor stap toch maar geleid heeft tot 70 jaar vrede op ons continent. Samenwerken, meer gezamenlijkheid, loont. Intelligent werken aan conflictpreventie, pacificeren van conflicten, dat is niet naïef, maar broodnodig8.
Huisarts bij Geneeskunde voor het Volk wijlen Dirk Van Duppen bracht het goede nieuws dat de evolutie bij de mens mechanismen heeft geselecteerd die ons diep geworteld ‘wij tegen zij’-denken kunnen doen overstijgen. De mensheid beschikt over sterke sociale instincten, een aangeboren neiging tot empathie, helpgedrag en samenwerking, alsook vermogens tot zelfcontrole en rationele zelfreflectie. Het is een mensbeeld dat spoort met dat van Pax Christi: mensen, groepen, organisaties en staten willen samenwerken. De wereldsamenleving heeft nood aan goed functionerende instellingen waar afspraken gemaakt worden over territorialiteit, partnerships worden gesmeed, en waar men leert rekening houden met elkaars belangen.
Het Manifest geeft een sterk en moedig signaal in die richting. Het alternatief is oorlog, iets dat niemand wil.
*****