De plaatselijke overheden zijn in het hoofdstedelijk gewest groter dan het Europees gemiddelde en veel groter dan in
Vlaanderen.
Wat prioritair dient verbeterd is het vermijden van overlappende bevoegdheden
waarbij politici/ae elkaar ter profilering met de vinger kunnen wijzen en
dat openbare besturen al die gedeeltelijke bevoegdheden moeten bolwerken (met een
meerprijs voor de Brusselaar).
Iedereen bevoegd, niemand verantwoordelijk zei een Brussels
minister ooit.
Natuurlijk moeten die homogene bevoegdheidspakketten er ook voor zorgen dat de
verschillende bevoegdheidsniveaus elkaar niet langer kunnen tegenwerken. Het
Europees principe van subsidiariteit gaat ervan uit dat een bevoegdheid
om redenen van efficiëntie en van democratische kracht zo dicht mogelijk bij de bevolking dient georganiseerd. Anderzijds dient een
hoofdstedelijke dynamiek te primeren op soms tegenstrijdige lokale belangen, zo
veel is duidelijk.
Dat zijn de ingrediënten waarmee het beleid aan de slag kan, weg van loze
slogans als zouden de plaatselijke besturen baronieën zijn en het
gewestniveau per definitie kwaliteitsvol werk leveren.