Tijdens de actie blokkeren activisten de drie ingangen van het park zodat er geen auto’s in kunnen, terwijl de uitgangsstroken open blijven. Er is vrije doorgang voorzien voor hulpverleningsvoertuigen zoals ambulances of brandweerkorpsen. Stewards zorgen voor de communicatie met automobilisten om de actie aan hen uit te leggen en hen uit te nodigen om het park te omzeilen om de stad te verlaten. Activisten dragen maskers en respecteren fysieke afstandsmaatregelen.
Dit evenement is de vierde ‘Reclaim the Park’-actie. De beweging wil de druk op de politiek handhaven om de sluiting van het park voor de auto’s te bewerkstelligen en dit om twee redenen. Het eerste is concreet: de activisten benadrukken het feit dat het park tijdens de lockdown een oase van rust was voor veel Brusselaars die geen tuin of terras in de stad hebben. Het Ter Kamerenbos heeft dus een belangrijke ecologische en sociale functie.
De tweede reden is symbolisch. De Covid-19-crisis confronteert ons met het bewijs van de systemische aard van de problemen waarmee we kampen. Voor het eerst zien we op wereldschaal hoe de verschillende crises, gezondheids-, ecologisch, sociaal, cultureel en economisch beleid dezelfde oorzaak delen: een economisch systeem, een manier van produceren en consumeren, een mobiliteit, gebaseerd op de uitbuiting van mens en planeet, een manier van leven die de ecosystemen verteert waarvan het afhankelijk is. In die zin is de geleidelijke terugkeer naar het autoverkeer in het Ter Kamerenbos een symbool van deze terugkeer naar een giftige situatie vóór de opsluiting.
Ter herinnering: sinds 28 mei is Ter Kamerenbos opnieuw gedeeltelijk geautoriseerd voor auto’s, na een totale sluitingsperiode van tien weken. Onder druk van de MR en de burgemeester van Ukkel besloten Boris Dilliès, de stad Brussel en de Brusselse regering om het park in bepaalde straten opnieuw open te stellen voor verkeer, aangezien deze ruimte zich op het grondgebied van de stad Brussel bevindt. Het schepencollege van Ukkel, die nog meer ruimte voor wagens eiste, viel de Stad Brussel aan voor de Rechtbank van Eerste Aanleg en was succesvol op 12 november. De burgerlijke rechtbank besliste om “de toepassing van de tijdelijke politieverordening […] aangenomen door de Stad Brussel […] af te wijzen omdat zij van plan is de zogenaamde ‘zuidlus’ van het Ter Kamerenbos af te sluiten voor het verkeer. Een groot deel van het prachtige Ter Kamerenbos dreigt dan ook weer door auto’s te worden overgenomen.
XR Belgium zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat Brussel eindelijk het voorbeeld volgt van steden als Kopenhagen, waar moedige politieke beslissingen het mogelijk hebben gemaakt om zachte mobiliteit op grote schaal aan te moedigen. We zijn ervan overtuigd dat een pro-cycling-beleid een van de noodzakelijke wegen is om onze klimaatverbintenissen te respecteren en om ontspanningsruimtes te bieden die essentieel zijn voor de geestelijke gezondheid van de Brusselaars.
Met deze acties wil de beweging het engagement van vele Brusselaars aantonen om koste wat het kost één van de groene longen van de stad te verdedigen. “De gemeenten Brussel en Ukkel zijn in een juridisch geschil over deze kwestie! Samen met vele andere verenigingen steunen we beslissingen die een park begunstigen dat dient als een plek van ontspanning en recreatie, en niet als een zoveelste lawaaierige en vervuilende wegas. Een van de oplossingen voor forenzen aan de rand zou zijn om het openbaar vervoer te vergroten, zodat ze hun voertuigen buiten de stad kunnen achterlaten. De ecologische transitie kan niet plaatsvinden zonder de politieke wil om de gewoonten van mensen te veranderen. Daarom ondernemen we vandaag actie en zijn we klaar om verder te gaan”, zegt Lucas, een activist binnen de beweging.
Extinction Rebellion is een wereldwijde, niet-hiërarchische beweging. De leden beschouwen het als hun burgerplicht om door geweldloos verzet in opstand te komen tegen de criminele passiviteit van regeringen in verband met de klimaat-, ecologische en sociale crisis. De drie Extinction Rebellion-eisen zijn beschikbaar op de website www.extinctionrebellion.be