In het kunstencentrum Bozar te Brussel wordt de controversiële artieste Deborah De Robertis tijdens een voorstelling hardhandig van het podium gesleurt.
Waar ging het dan over? De Robertis zou eerder al naar het Musée d’Orsay in Parijs zijn getrokken om er een live performance uit te voeren van L’Origine du Monde, een schilderij van Gustave Coubert waarop de vagina van een vrouw te zien is. Met haar performance wou ze de aandacht vestigen op hoe wij omgaan met censuur. Soms agressief zo blijkt.
Merkwaardig toch want laat ons eerlijk zijn, man of vrouw, groot of klein, dun of dik we hebben met z’n allen de vagina van dichtbij mogen meemaken, niemand heeft er ooit dichterbij gezeten dan wij zelf. We zijn zelfs allemaal backstage geweest, daar waar alles nog vredig en perfect was. In de wachtzaal voor eigen performance, geen plankenkoorts en ongecensureerd. Vol ongeduld.
En toch wekt dit blijkbaar hevige controverse op.
Verderop in die levensperformance is er blijkbaar weinig of geen controverse meer. Kinderen worden aangevallen door volwassenen die zich het recht toe eigenen een moord te plegen op hen, en we zwijgen.
verontwaardiging kent vele gezichten maar niet die van vermoorde kinderen blijkbaar.
Zedig ontkennen we wat we zien en hopen hiermee onze eigen onschuld te behouden. Graag vergeten we dat wie niets zegt medeplichtig is.
Mr. de minister,
Betreft: Oost-Ghouta
Wie niets zegt is medeplichtig!
“verontwaardiging kent vele gezichten,
maar niet die van vermoorde kinderen blijkbaar.
Mag ik bij deze de aandacht van u en uw regering vragen. Graag had ik geweten op welke manier deze regering omgaat met de moord op onschuldige kleuters?
Groet,
Stuur bovenstaande tekst naar onze 1e minister.
charles.michel@premier.fed.be
bron: https://www.demorgen.be/cultuur/controversiele-artieste-van-podium-gesleurd-tijdens-brusselse-tedx-talks-b875f806/
bron: https://www.demorgen.be/buitenland/waarom-zelfs-twee-dode-kleuters-in-plastic-zakken-ons-niet-meer-raken-b017cebb/