Reizigers keken verbaasd op woensdagochtend 20 april, toen ze een delegatie van ACV aan het station zagen staan. Was er een sociale actie bij het spoor waar zij niet van wisten? De treinreizigers werden tot hun genoegen door de ACV-afdeling getrakteerd op een boterkoek. Daarbij kregen ze uitleg en een pamflet over het project “herbestemming oud station van Beervelde” van het ACV.
Na vele acties van het ACV opende einde 2008 de stopplaats aan het oud station van Beervelde opnieuw. Noël Teirlynck van het ACV: “Onze lokale ACV-afdeling zette zich hier jaren voor in en bekwam uiteindelijk de heropening van de halteplaats. Het stijgend aantal treinreizigers dat hier opstapt, wijst er op dat deze actie van ACV zijn vruchten heeft afgeworpen”.
Het succes van de halteplaats heeft echter nog geen positieve impact op het stationsgebouw, dat al jaren staat te verkommeren. Davy van Stevendaal, voorzitter van ACV-Beervelde: “Het is jammer te zien hoe dit waardevolle historische gebouw in onze gemeente aftakelt. Dat terwijl andere oud stationsgebouwen in de buurt zijn gerenoveerd en herbestemd: in Moerbeke-Waas is het een openbare bibliotheek geworden, in Sinaai een stek voor de treinclub en in Oostakker een feestzaal. Ook hier moet toch een nieuwe en maatschappelijk relevante functie te vinden zijn?”
ACV Groot-Lochristi stelt voor om het gebouw dringend te renoveren en er een fietsherstellings- en verhuurdienst in te vestigen. Dat heeft volgens de ACV-afdeling vele voordelen.
“Het biedt voordelen op verschillende vlakken. Voor de hand liggend: de veiligheid van de reizigers. De combinatie trein-fiets biedt ook opportuniteiten voor een duurzamere mobiliteit: werknemers die nu met de auto komen, krijgen het alternatief om trein en fiets eenvoudig te combineren. Bovendien is er ook een opportuniteit om reguliere en sociale arbeidsplaatsen te creëren: jobs … jobs … jobs … weet je wel? Ook voor technische opleidingen biedt dergelijke herbestemming mogelijkheden: bv. stageplaatsen. Gelegen langs de spooras Brugge-Antwerpen en tussen de E34 en E17 in, zijn er ook kansen op vlak van e-commerce en e-logistics, in lijn met voorstellen van VUB en VIL. En het behoud van historisch patrimonium in een 21ste eeuws jasje is ook niet onbelangrijk”, zegt Davy van Stevendaal.
Vele treinreizigers beslisten de postkaartenactie en het project van ACV te ondersteunen.
ACV Groot-Lochristi schreef in 2014 het schepencollege van Lochristi al aan, dat het voorstel zou meenemen. Voorlopig zonder gevolg. ACV had verschillende gesprekken met CD&V Lochristi, en kon hen overtuigen van de maatschappelijke kansen die een dergelijk project kan bieden. Op 24 april zal het punt dan ook besproken worden op de gemeenteraad van Lochristi.