Multinational buigt voor milieubewuste consument
Wereld, Milieu -

Multinational buigt voor milieubewuste consument

Procter & Gamble heeft beloofd geen ontbossing meer toe te laten in de productieketen en alle gebruikte palmolie traceerbaar te maken. De multinational geeft daarmee toe aan weken van publieke druk.

donderdag 10 april 2014 19:07

DeWereldMorgen.be

Vooral in Azië worden wouden in sneltempo vernield om plaats te maken voor
palmolieplantages, die een belangrijk ingrediënt leveren voor veel shampoos en
schoonheidsproducten, waaronder Head & Shoulders. Met de wouden verdwijnt
een belangrijke habitat voor onder meer de Sumatraanse tijger en de
orang-oetan.

400.000 

Op initiatief van milieuorganisatie Greenpeace riepen bijna 400.000 mensen
van over de hele wereld Procter & Gamble (P&G) de voorbije weken op
ontbossing te weren. Met succes: P&G neemt zich voor om tegen 2015 enkel
traceerbare palmolie te gebruiken en tegen 2020 alle ontbossing te weren uit
zijn productieketen.  

Leveranciers van het bedrijf moeten tegen die tijd kunnen garanderen dat ze
geen plantages aanleggen in ecologisch waardevol gebied, de rechten van lokale
bevolkingsgroepen respecteren en dat gebieden met een hoge biodiversiteit of
belangrijke CO2-opslag beschermd zullen worden. 

“Honderdduizenden mensen over de hele planeet hebben P&G
opgeroepen om neen te zeggen tegen palmolie die tijgers en orang-oetans dakloos
maakt”, zegt Areeba Hamid van Greenpeace International. “Hun
engagement is opnieuw een stap in de richting van meer verantwoorde
productieketens en het einde van de ontbossing in de regenwouden
wereldwijd.” 

Optimisme 

Toch waarschuwt Greenpeace ook tegen te veel optimisme. “Het beleid is
niet perfect. Het laat de leveranciers nog zes jaar vrij om bossen te
vernielen”, zegt Hamid. “Met de klimaatverandering en het snelle
verlies aan biodiversiteit dringen we er bij P&G op aan om actie te
ondernemen tegen leveranciers zoals Musim Mas en KLK, waarvan nu al bekend is
dat ze waardevolle wouden en draslanden vernielen”. 

Bovendien, zegt Hamid, moet de multinational de goede voornemens niet
beperken tot palmolie, maar ze uitbreiden naar andere producten zoals
houtpulp.

Met de aankondiging volgt P&G een reeks andere grote producenten van
schoonheidsproducten, waaronder L’Oreal en Colgate-Palmolive.

“Het nieuwe
beleid van P&G is het bewijs dat de palmoliesector een transformatie
doormaakt”, zegt Hamid. “Van consumenten die producten vragen zonder
ontbossing tot handelaren en producenten: verantwoorde palmolie is snel de norm
aan het worden.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!