Jong Groen! organiseerde een koffietafel voor het station van Roosendaal (foto: Maarten Cochez).
Nieuws, Europa, Samenleving, België, Antwerpen, NMBS, TreinTramBus, Antwerpen-Centraal, Jong Groen!, Beneluxtrein, Amsterdammer, Roosendaal, Fyra, Maarten Cochez, Stefan Stynen, Reizigersvereniging Rover, OV-Magazine -

Beneluxtrein ten grave gedragen door Jong Groen!

ANTWERPEN / ROOSENDAAL - Woensdagavond 27 juli organiseerde Jong Groen! een ludieke actie tegen het afschaffen van de IC-trein Brussel-Amsterdam. Deze actie, gesteund door reizigersvereniging TreinTramBus, vond plaats aan de stations Antwerpen-Centraal en Roosendaal.

donderdag 28 juli 2011 11:35

De feiten en de actie

De Beneluxtrein of ‘de Amsterdammer‘ verbindt al 54 jaar lang Brussel met Amsterdam via Mechelen, Antwerpen, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag en Schiphol. De NMBS en NS (Nederlandse Spoorwegen) willen deze trein volgens Jong Groen! eind 2011 afschaffen.

Het alternatief voor de Beneluxtrein wordt de hogesnelheidstrein Fyra. Een trein met verplichte reserveringen en duurdere tickets, en die minder stations bedient. En dat zien Jong Groen! en TreinTramBus, de reizigersbeweging voor een beter openbaar vervoer, niet zitten.

Daarom voerden zij acties voor de stations Antwerpen-Centraal en Roosendaal, twee belangrijke haltes voor deze trein. Leden van Jong Groen! en TreinTramBus droegen de trein ten grave met rouwkaartjes, een rouwboeket en een koffietafel.

Hopen op een beter alternatief

Maarten Cochez, student bedrijfskunde, bakker en bestuurslid van Jong Groen!: “Alles wijst erop dat eind 2011 deze trein stopt met rijden, ook al is de communicatie vanuit NMBS en NS onduidelijk.”

“Een ticket Antwerpen-Amsterdam kost nu 30 euro. Als je met de hogesnelheidstrein gaat, betaal je 61 euro. Dat is geen goed alternatief. Wij hopen op een beter alternatief, met een even aantrekkelijke prijs.”

Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus: “Samen met Reizigersvereniging Rover in Nederland stelden wij een online petitie op voor het behoud van de Beneluxtrein. Deze is al getekend door ongeveer 10.000 mensen.”

Politiek is huiverachtig

“Het debat woedt aan beide kanten van de grens. De Fyra-trein zal Zuid-Nederland niet bedienen. Mensen die bijvoorbeeld naar Breda willen, moeten omreizen via Rotterdam. Zij zullen langer onderweg zijn dan met de Beneluxtrein.”

Toch zijn er verschillende alternatieven mogelijk volgens Stynen: “Hoewel de overheden zeggen dan zij niks kunnen doen, bestaan er toch een aantal mogelijkheden.”

“Zowel Nederland als België mogen volgens de Europese regelgeving een internationale trein tussen Brussel en Amsterdam subsidiëren. Helaas is de politiek huiverachtig.”

Andere alternatieven

“Er was ooit het plan om de IC-trein Charleroi-Essen door te trekken naar Roosendaal”, vervolgt Stynen, “maar dat is technisch niet haalbaar. Belgische dubbeldekkers kunnen niet rijden op het Nederlandse spoor.”

“Een andere piste zijn pendeltreinen tussen Antwerpen en Roosendaal. Dit voorstel is waarschijnlijk ook van de baan. Nieuwe ideeën gaan vaak verloren tijdens besparingen.”

Verder lijkt er nog een zeer kleine kans te bestaan dat een privévervoerder als Arriva de Beneluxtrein gaat uitbaten, zo valt te lezen in Personenvervoer van juli 2011. Arriva heeft alvast positieve ervaring met het uitbaten van een internationale trein tussen Duitsland en Tsjechië.* Toch blijft het afwachten op een alternatief.

DeWereldMorgen.be zal u op de hoogte houden over de ontwikkelingen in dit dossier.

*OV-Magazine, PV 04:11, pagina 25 en 26.

take down
the paywall
steun ons nu!