De inspanningen die de overheid de afgelopen jaren deed om eetgelegenheden en afgesloten publieke ruimtes rookvrij te maken, hebben de Belgische roker blijkbaar niet ontmoedigd. Integendeel, het aantal verkochte sigaretten is drastisch gestegen.
Te goedkoop
Een mogelijke verklaring voor deze stijging is de lage verkoopprijs van sigaretten in ons land. De voorbije drie jaar is de prijs van het meest verkochte sigarettenmerk slechts een tiental cent per jaar verhoogd.
De Vlaamse Liga tegen Kanker stelt daarom een prijsstijging van minstens 10 procent voor. Volgens onderzoek van de Wereldbank zou dat in ontwikkelde landen een daling in het verbruik van 4 procent opleveren.
“Pas als er een aanzienlijke en dus voelbare prijsstijging van tabaksproducten doorgevoerd wordt, zullen de consumenten hun gedrag aanpassen”, zegt Cathy Rigolle van de Vlaamse Liga tegen Kanker.
Prijsstijging meer effect op jongens
“Het fors opvoeren van tabaksprijzen beschouwen we zelfs als de meest efficiënte maatregel om jongeren van de sigaretten te houden”, zegt Cathy Rigolle. Dat blijkt immers uit een studie van Ann Hublet aan de Universiteit Gent. Volgens deze studie zou het bovendien meer effect hebben op jongens dan op meisjes, omdat jongens meestal zelf instaan voor het kopen van hun rookwaren, terwijl meisjes daarvoor vaker kunnen rekenen op vrienden.
Tabaksverkooppunten bij de vleet
België heeft een overvloed aan tabaksverkooppunten. Ons land telt er maar liefst 80.000, terwijl Frankrijk er slechts 30.000 heeft. Bovendien mogen tabakszaken in België nog onbeperkt reclame maken aan hun voorgevel en in de winkel zelf.
“Rokers worden voortdurend in verleiding gebracht door reclame. We zien ook dat winkeliers hun sigarettenpakjes nagenoeg altijd uitstallen, wat ook al een verleidingstechniek op zich is”, aldus Rigolle.
De Vlaamse Liga tegen Kanker pleit voor een totaal reclameverbod en een strengere reglementering van de verkoop. Ook sigarettenautomaten kunnen volgens hen beter verbannen worden.
Volgens het actieplan van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie zou het percentage rokers tot vijftien jaar tegen 2015 teruggeschroefd moeten worden tot 11 procent, voor de plus-zestienjarigen mikt de organisatie op 20 procent.
© 2011 – StampMedia/Lessius – Lien Claes