De buurtbox van KWB in Haaltert

 

Verslag, Nieuws, Samenleving, België, KWB, Socius -

‘KWB en KAV zijn niet passé…’

Bij KWB en KAV verslikten ze zich in hun koffie toen ze de kop in De Standaard zagen: “Zijn KWB en KAV passé?” Niet dat de feiten in het artikel niet correct zijn, zegt Steven Claeys van KWB. “Het is inderdaad een uitdaging om jonge mensen warm te maken, maar er wordt niet vermeld dat KWB al een hele verandering achter de rug heeft”, aldus Claeys.

donderdag 17 juni 2010 17:18
Spread the love

Socius, het steunpunt voor sociaal-cultureel volwassenenwerk, gaf aan het HIVA van de KU Leuven de opdracht om het profiel te onderzoeken van de deelnemers aan het sociaal-cultureel volwassenenwerk in Vlaanderen.

Vlaanderen telt meer dan honderd erkende of gesubsidieerde sociaal-culturele organisaties voor volwassenen. Die verenigingen zijn goed voor 2,3 miljoen leden verspreid over 15.511 lokale afdelingen. In 2009 registreerde de hele sector samen zo’n 10 miljoen deelnemers aan hun activiteiten.

Het HIVA legde een schriftelijke vragenlijst voor aan 1500 deelnemers van die activiteiten. Afhankelijk van het soort organisatie is de gemiddelde leeftijd tussen 44 en 55 jaar. Jonge volwassen lijken iets minder vlot de weg te vinden naar de verenigingen. “We kunnen natuurlijk niet naast de vergrijzing van onze maatschappij kijken, bovendien bevinden zich onder de verenigingen nogal wat seniorenverenigingen die de gemiddelde leeftijd doen stijgen”, zegt Fred Dhont, directeur van Socius.

Bescheiden inkomen

Rechtvaardigheid, verantwoordelijkheid en betrokkenheid zijn waarden die deelnemers aan het verenigingsleven belangrijk vinden. Ze zijn ook meer dan gemiddeld geïnteresserd in cultuur en pikken al eens vaker een film- of toneelvoorstelling en museum mee. Mensen doen mee om nieuwe dingen te leren of om mensen te ontmoeten.

De sector bereikt ook vooral midden- en hooggeschoolde volwassenen. “De sector lijkt toch wel participanten aan te trekken met een relatief bescheiden maandelijks netto-inkomen”, nuanceert Fred Dhondt van Socius.

KWB en KAV passé?

Kan je daaruit besluiten dat bewegingen als KWB en KAV passé zijn, zoals De Standaard vandaag kopt? Steven Claeys van KWB vindt alvast van niet. “In 2003 trokken wij voluit de kaart van de gezinnen. Daarvoor waren wij een mannenbeweging. We kregen een nieuw logo dat die ommezwaai uitdrukt. Op onze activiteiten zijn gezinnen met kinderen welkom.”

KWB lanceerde dit jaar de ‘Buurtbox‘, een formule waarbij mensen een activiteit bij hen thuis kunnen organiseren voor vrienden en buren. Steven Claeys: “Dat sluit aan bij de tijdsgeest en de leefwereld van jonge mensen. Ze kunnen mensen uitnodigen aan de schoolpoort of via Facebook. De voorleesworkshops lokken veel volk.”  

Aan ouderen bereiken is trouwens niets mis, vindt Claeys. “Die 55-jarigen zijn de babyboomers. Zij hebben plots tijd vrij, zijn nog zeer actief en gooien zich massaal op het verenigingsleven. Zij vinden ook hun gading bij bewegingen als KWB.”

Maatschappelijke rol

Volgens de socioloog Mark Elchardus zijn de grootste verliezers de verenigingen die duidelijk verwijzen naar een geloof of een sociale klasse. “De aandacht verschuift van het socio-culturele naar het lichaam, sport en beweging,” aldus Elchardus in De Standaard.

Ook aan die evolutie paste KWB zich aan. Je kan er kiezen uit heel wat sportieve activiteiten. “Maar er blijft met alle respect wel een onderscheid met de gewone wandelclubs. KWB dicht zichzelf ook een maatschappelijke rol toe. Dat is niet makkelijk. Dat betekent voortdurend zoeken naar dingen die aanslaan. Maar het lukt ons wel. Met onze avonden over dakisolatie of de bouw van zonnecollectoren bereiken we veel mensen en bouwen we ook aan het milieubewustzijn”, zegt Steven Claeys.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!