Nieuws, België -

VRT-nieuwsdienst beboet voor reclame voor lingerie

De Vlaamse Regulator voor de Media legt de VRT een boete van 5.000 euro op. Aanleiding is een item in De Zevende Dag waarin de nieuwe lingeriecollectie van Marie Jo-Intense prominent in beeld kwam.

vrijdag 2 april 2010 16:10
Spread the love

Volgens de Vlaamse Regulator voor de Media heeft de openbare omroep de bepalingen inzake productplaatsing niet gerespecteerd. In De Zevende Dag van 6 december werd een reportage getoond over de nieuwe sportcollectie van het lingeriemerk Marie Jo-Intense.

Het filmpje werd ingeleid met een paparazzifoto van Serena Williams. Daarop was te zien hoe een borst uit haar badpak glipte.

“Yanina Wickmayer zal dat niet snel overkomen want zij is het gezicht van de sportlijn van Marie Jo-Intense”, monkelde de presentatrice van De Zevende Dag. Daarna volgde het filmpje waarin Yanina Wickmayer ongestoord de lof mocht zwaaien over de nieuwe bh’s en onderbroeken.

Het oordeel van de Vlaamse Regulator voor de Media is streng: “Tijdens delen van het interview zowel met Yanina Wickmayer als met vader Wickmayer en doorheen de hele rubriek worden diverse modellen van de lingeriecollectie prominent in beeld gebracht. Wanneer Yanina Wickmayer aan het woord komt, benut zij die mogelijkheid door een zuiver promotioneel betoog te houden dat het betrokken lingeriemerk enkel ten goed kan komen: “Ik denk dat Marie Jo-Intense vooral staat voor ‘Sportief’, ‘Mode’, ‘Comfort’ en ik denk voor mij zeker ook voor ‘Jeugdigheid’. Ik vond de lijn ongelofelijk. Ik heb ze een paar dagen kunnen testen en eens kunnen uitproberen en ja, ik was er gewoon helemaal weg van. Ik kan ze echt niet meer missen.

Volgens de VRT is er niets aan de hand. “De omroeporganisatie heeft niets gekregen om deze reportage te maken en uit te zenden. In dit geval paste de reportage binnen de lifestyle rubriek van de ‘Zevende Dag’. De bedoeling van die rubriek is het publiek op een aangename manier informeren over uiteenlopende lifestyle onderwerpen zoals binnenhuisinrichting, reizen, cultuur en ook mode. Als dan tennisspeelster Yanina Wickmayer het model wordt van een Belgisch modemerk, zoals Marie Jo, zijn de mensen daarin geïnteresseerd”, zo verdedigt de openbare omroep zich.

De VRT gaat zich beraden over de uitspraak van de VRM. “Wij brengen namelijk vaak items over nieuwe tendenzen of producten. Dat doen we bijvoorbeeld ook als de nieuwe iPhone gelanceerd wordt”, aldus een woordvoerder van de VRT.

take down
the paywall
steun ons nu!