De Belgische spoorwegen krijgen onder meer geld toegestopt via de algemene middelen van de federale overheid zoals onder andere de subsidiëring van het woon-werkverkeer . Toch moeten we vaststellen dat de NMBS er niet in slaagt om treinen op tijd te laten rijden en dat de stellen aftands oud zijn. Sedert het ogenblik dat men de overheidsbedrijven introduceerde werden de prestaties van deze ondernemingen beoordeeld zoals men dat voor private bedrijven doet. Zo weinig mogelijk kost en een maximale winst ( of zo klein mogelijk verlies) is het motief of de dienstverlening een openbare dienst waardig op een voldoend hoog peil staat is van ondergeschikt belang.
De rechtse politieke partijen ( MR VLD NVA CD&V) klagen over het te grote overheidsbeslag op de nationale inkomens. Besparen is de boodschap. De spoorwegen gaan daar zeker niet onderuit kunnen ,maar geen nood, men laat de spoorwegen verrotten om dan de toveroplossing in de vorm van privatisering naar voren te schuiven. Het is voor deze partijen in alles wat de overheid aan gaat steeds van hetzelfde liedje: De overheid moet krimpen zo betalen we minder belastingen. De kiezer is tevreden en de MARKTEN ook , want ze kunnen de lacune in het overheidsaanbod opvullen. De resultaten zijn gekend : Het Fyra-project , de kwaliteit van de teacher-spoorwegen in Groot Brittannië.
Een oproep : schiet niet op het personeel maar op hen die de markt promoten.