De Indiase minister van Leefmilieu Jayanthi Natarajan meldde in de tweede week van december 2012 tijdens het vragenuurtje in het Indiase Lagerhuis: “Het EPCA (milieuagentschap van de Indiase overheid) stelt dat de voordelen van de overstap naar aardgas tenietgedaan worden door de groei van het aantal dieselvoertuigen, omdat die meer fijn stof en stikstofoxide uitstoten”, zei hij. “De EPCA stelt voor om het gebruik van dieselvoertuigen in de stad te verbieden.”In 2007 heeft het agentschap al een lijvig rapport uitgebracht over het groeiende aantal dieselauto’s in New Delhi.
Mobiliteitsprobleem
Delhi kampt met een enorm probleem op het vlak van mobiliteit en luchtkwaliteit. Onlangs nog werd bekend dat de stad er in het afgelopen jaar een half miljoen auto’s bijkreeg. De hoofdstad telt nu 7,5 miljoen geregistreerde voertuigen.
De overheid probeert de vervuiling te bestrijden door emissierichtlijnen op te leggen, de concentratie zwavel in benzine en diesel te verlagen en het gebruik van aardgas te stimuleren. Er wordt ook stevig ingezet op de uitbouw van het openbaar vervoer, maar dat vordert langzaam. De stad had zich voorgenomen om 11.000 bussen in te leggen tegen 2010, maar voorlopig rijden er nog maar 6.000 rond.