Antwerpen -

Geschiedenis Britse rederij meer waard dan Belgische

Niet een gemiste kans, nee, een schande is het. De Charlesville, de laatst overgebleven Antwerpse Congoboot, liep in 1950 van stapel bij Cockerill in Hoboken en werd tot 1967 geëxploiteerd door de Antwerpse Compagnie Maritime Belge (CMB). Al meer dan 10 jaar vechten enkele Antwerpenaars om dit varend erfgoed terug naar zijn thuishavenstad te brengen. Tevergeefs!

dinsdag 7 augustus 2012 12:18
Spread the love

De geschiedenis van de Britse rederij lijkt voor het Antwerpse stadsbestuur in de zaak historisch erfgoed Charlesville meer waard te zijn dan die van de Belgische.

Watererfgoed Vlaanderen wil een terugkeer. Maar Antwerpen heeft alleen maar oog voor de Red Star Line, zelfs geen Belgische, maar een Britse rederij…
Dus al dat gedoe – en het is nog niet voorbij, want pas in de lente van 2013 gaat het museum Red Star line open – gedoe rond een gebouw van steen, is overdreven spel, en te kostelijk voor wat het is, ook rekening houdend met de historische waarde ervan.

In 1977 werd het schip buiten dienst gesteld en het is sinds 1991 eigendom van de Stad Rostock. Sinds 2003 is het aangemeerd in deze Duitse stadshaven.
Het schip is het laatst overgeblevene van de Congoboten. Meer dan een stuk geschiedenis van het maritiem verleden van België. Het is 153,66 meter lang en in zeer goede staat. Aan boord bevinden zich o.m. een hotel, een jeugdherberg en conferentiefaciliteiten.

Bekijk ook eens de 31 reacties van lezers van Gva over de stadsbesslissing via:
http://www.gva.be/antwerpen/congoboot-charlesville-voor-antwerpen-niet-haalbaar.aspx

De mening erover van Watererfgoed Vlaanderen is ook niet onbelangrijk. Het recuperatieproject om het schip terug naar zijn thuishaven Antwerpen te brengen is een feit:
http://www.watererfgoed.be/BE_Charlesville.aspx

Lees ook de blog van Antwerpenaar Daniel Rom erover:
http://www.watererfgoed.be/Docs/WEV%20Charlesville%20nota%20Daniel%20Rom.pdf

Het  voorbeeld van de Queen Mary in Miami:
http://www.queenmary.com/

Of dichter bij huis het ss Rotterdam in Rotterdam:
http://www.ssrotterdam.nl/nl/het_schip/

Het Antwerpse stadsbestuur zou toch de provincie Antwerpen moeten aanporren.
De Charlesville zou in het nog lege Willemdok en naast het MAS wel liggen pronken en een meerwaarde bieden als toeristische attractie voor heel België.

Antwerpen heeft al zijn enige zeilschip, de Mercator, aan de stad Oostende vrijgegeven.
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=BN1CIA6G

De schande rechtzetten met de Charlesville zou niet alleen geapprecieerd worden door de echte Antwerpenaars, maar door elke Belg, voordat het te laat en onmogelijk wordt…
 

take down
the paywall
steun ons nu!