Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu

Klimaatactiekamp 2012: overzicht acties (2)

zaterdag 11 augustus 2012
Vervolg van deel 1: Overzicht acties tijdens klimaatactiekamp 2012 Leuven.
  • Maandag 6 augustus: actie tegen 4x4’s en SUV’s

    ’s Ochtends werd er actie gevoerd aan Autostad Leuven, Land Rover Leuven en Walton, allen gelegen aan de Brusselsesteenweg. Deze drie autoverkopers verkopen 4x4’s en/of SUV’s, zware terreinwagens die niet in een stad thuishoren. De activisten haalden spandoeken boveng en passanten kregen flyers waarop de redenen van de protestactie stonden uitgelegd: "aangezien wij hier geen gebergte of woestijn hebben, is zo’n voertuig hier van geen enkel nut" (Misschien enkel om als statussymbool ego’s te strelen).

  • 4x4’s  stoten twee keer zoveel koolmonoxide, koolwaterstoffen en stikstofdioxide uit als personenauto's. Deze stoffen veroorzaken ozon en bouwen andere vervuilende stoffen op rond de steden, wat leidt tot een slechte luchtkwaliteit en gevaarlijke smog.

    Een jaar lang met een 13mpg 4x4-wagen rijden in plaats van met een 25mpg auto verspilt meer energie dan een koelkastdeur open laten staan gedurende zeven jaar, een tv laten aanstaan gedurende 32 jaar en het licht in de badkamer aanlaten gedurende 34 jaar.

    De extra transmissie-apparatuur, een hardere ophanging en het chassis nodig voor vierwielaandrijving maken dit voertuig veel zwaarder waardoor deze wagens bovendien absoluut niet veilig zijn.

    Het extra gewicht van de 4x4's maakt dat ze automatisch meer een gevaar voor andere weggebruikers zijn wanneer deze betrokken zijn bij een botsing. Van basic mechanica weten we dat de kinetische energie van een voertuig die moet worden afgevoerd in een crash evenredig moet zijn met de massa.

    Het unieke probleem met de terreinauto is dat dit extra gewicht gecombineerd wordt met extra hoogte. Hogere bumpers en verkeerde kreukelzones leiden tot extra gevaren voor voetgangers, fietsers, mensen in kleinere auto's en de inzittenden van de grote 4x4's zelf. Het gewicht en vooral  de neusvorm en de hoogte van SUV’s/4x4’s veroorzaakt bij ongevallen ernstigere letsels dan bijvoorbeeld een botsing tussen twee personenauto’s. Bij ongevallen tussen SUV’s en personenauto’s is de kans dat iemand overlijdt zesmaal groter dan bij ongevallen tussen personenauto’s.

    De kans op een dodelijke afloop is groter bij ongevallen met SUV’s of 4x4’s wanneer de SUV tegen de zijkant van een auto botst. Dit is overigens eenvoudig te verklaren doordat de neus van veel SUV's zich niet zelden op dezelfde hoogte bevindt als de (onbeschermde) zijramen van een doorsnee personenauto. Hoewel SUV's/4x4’s als veilige auto's voor de inzittenden worden gezien, zijn er ook op dat punt nadelen. De inzittenden van een SUV/4x4 kunnen gevaar lopen omdat deze voertuigen omwille van hun hoge zwaartepunt gemakkelijker kantelen.

    Stedelijke 4x4's zijn 25 procent vaker bij ongevallen betrokken dan saloon-auto's en veroorzaken veel meer schade. 4x4-chauffeurs lopen 27 procent meer kans om een ongeval te veroorzaken.

    De European New Car Assessment Programme (Euro-NCAP) voert crashtests uit van auto's die in Europa verkrijgbaar zijn. Van de top 10 veilige auto's, getest sinds 1998, is geen enkele een 4x4. Grote 4x4’s bengelen onderaan als het gaat om de veiligheid van voetgangers. Zij krijgen een gemiddelde crash testscore van slechts 4 op 36, tegenover 10 à 13 voor respectievelijk grote en kleine gezinsauto's.

    Bij Autostad Leuven was de verantwoordelijke van de zaak niet aanwezig. Een receptionist wou de actievoerders ook niet te woord staan: “Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in 4x4’s of SUV’s, maar mijn job betaalt goed, en nu: naar buiten!”

    Hetzelfde scenario speelde zich af bij Land Rover. De zaakvoerder wou niet luisteren naar de argumenten van de actievoerders en zei letterlijk: "In jullie wil ik mijn tijd niet steken, ik ben bezig met klanten”. Op de vraag wat het nut was van 4x4’s en SUV’s in het Belgische landschap kwam het verhelderende antwoord: “Het rijdt lekker”.
     

  • Onder de actievoerders was een jongen die kort voordien zélf aangereden was door een 4x4 en daardoor ernstige verwondingen aan zijn onderbeen opliep. De zaakvoerder wou zelfs niet luisteren naar zijn verhaal en verweet de jongen te liegen….

    Misschien brengen onderstaande foto’s wat meer duidelijkheid omtrent het ‘leugenachtige aspect’ van de actievoerder:

  • De jongen houdt er nog steeds een beenvliesontsteking aan over....

  • Het resultaat van een aanrijding met een 4x4 die in eerste versnelling van een parking kwam. De actievoerder reed op het moment van de aanrijding 15 km/u op een snorfietsje.

  • De zaakvoerder van Walton was wel bereid tot een gesprek, al mondde dit vrij vlug uit in de volgende argumentatie om met 4x4’s/SUV’s rond te rijden in België: “voor het vervoer van paarden voor de paardensport. Een gewone auto kan dit niet trekken”. De zaakvoerder schakelde vervolgens over naar een vergelijking met de uitstoot van methaangas door koeien in de wei, die schadelijker zou zijn dan de uitstoot van de 4x4’s en SUV’s.

  • Gerichte vragen over het klimaatonvriendelijke aspect van 4x4’s/SUV’s of over de onveiligheid van deze moordwagens werden ‘vakkundig’ uit de weg gegaan...

  • Dinsdag 7 augustus: Bankspotting bij KBC

    Rond 16u vatte een dertigtal actievoerders post voor de hoofdzetel van KBC om de schandelijke praktijken van deze bank aan te klagen. In februari 2007 nam KBC voor een bedrag van 23 miljoen euro deel aan een lening van 767 miljoen euro aan CNPC, de controlerende aandeelhouder van PetroChina. De lening financierde CNPC’s verdere investeringen in PetroKazakhstan. Het Chinese oliebedrijf Petrochina beheert het grootste deel van de olie-industrie in Soedan en is ook actief in Birma. Soedan en Birma zijn heel afhankelijk van buitenlandse directe investeringen om hun leger en hun interne repressie te financieren.

    In december 2007 nam KBC deel aan een bankensyndicaat om een kredietfaciliteit van 700 miljoen euro aan Lundin Petroleum te garanderen. Lundin wordt door de Sudan Divestment Task Force (SDTF) als 'hoogste schender' geclassificeerd omwille van zijn directe steun aan de Soedanese regering. De Soedanese regering wordt beschuldigd van etnische zuivering in Darfoer.

    KBC maakte deel uit van een bankensyndicaat dat in juni 2008 een obligatie-uitgifte onderschreef van Total ter waarde van 92 miljoen dollar. Total werkt samen met de Birmese militaire dictatuur om gas te winnen in het Yadana-gasveld. Het project is de grootste inkomstenbron voor de militaire dictators in Birma. De aanleg van de pijplijnen in dit land is gepaard gegaan met dwangarbeid, moord en martelingen.

    KBC heeft voor een totaal bedrag van 229,57 miljoen dollar aandelen in bezit of in beheer in 10 van de onderzochte bedrijven:

    PetroChina: 7,28 miljoen dollar, Dongfeng: 0,07 miljoen dollar, EADS: 0,37 miljoen dollar, Freeport McMoran: 13,12 miljoen dollar, Lundin Petroleum: 0,13 miljoen dollar, Suncor Energy:  2,91 miljoen dollar, Total: 127,73 miljoen dollar, Vedanta: 1,28 miljoen dollar, Wal-Mart: 76,29 miljoen dollar, Textron: 0,39 miljoen dollar.

    Bronnen: Bank financing of companies involved in human rights violations - Update,Profundo (onderzoeksrapport voor Netwerk Vlaanderen), februari 2009; Integration of Bankgeheimen.be with Banksecrets.eu, Profundo (onderzoeksrapport voor Netwerk Vlaanderen), februari 2010.

    Landgrabbing: het nieuwe kolonialisme?

    Banken, verzekeraars en grote kapitaalgroepen kopen of huren ook steeds vaker en op grote schaal landbouwgronden in arme(re) landen. Die gronden worden dan aangewend om voedsel te kweken voor Westerse markten of om de steeds grotere behoefte aan agrobrandstoffen te bevredigen. Het fenomeen rukt op in Afrika, Azië en Latijns-Amerika, maar ook in Oost-Europa. Sinds 2004 werd, volgens Oxfam, niet minder dan 2,5 miljoen hectare land verworven in Ethiopië, Ghana, Mali, Soedan en Madagaskar. Massieve contracten over miljoenen hectares zijn al afgesloten of worden besproken met verschillende andere landen op het continent: RD Congo, Zambië, Kenia, Nigeria… De lage prijzen en het gebrek aan wetgeving maakt dat de vraag blijft groeien.

    Lokale gemeenschappen en boeren zien zo hoe buitenlandse investeerders hun beste gronden voor een habbekrats inpalmen. Op heel wat plaatsen leidde deze landroof al tot opstanden en verzet. Maar het is niet makkelijk voor lokale boerengemeenschappen om de strijd aan te gaan met deze grote internationale investeerders. Het gebrek aan regels maakt ook dat er vaak willekeur heerst.

    Recent bracht Friends of the Earth Europe een rapport over landgrabbing uit dat ook wijst op de betrokkenheid van de Belgische bank KBC bij deze praktijken. De bank zou via haar fonds KBC Eco Fund Agri landbouwgronden in het oosten van Europa verwerven. In het bijzonder wees het rapport op de investeringen in Black Earth Farming Ltd, een Zweeds bedrijf dat in landbouwgrond in het zuiden van Rusland investeert.

    De KBC-groep krijgt ook kritiek voor haar investering in het Britse bedrijf Landkom International PLC, dat meer dan 100.000 hectare land in Oekraïne bezit. Het rapport vermeldt tevens de investeringen van KBC in Trigon Agri, een bedrijf aan het hoofd van ongeveer 100.000 hectare in Rusland en KTG Agrar AG, dat vruchtbare grond, bestemd voor voedselproductie, in het oosten van Duitsland en Litouwen opkoopt.

    Het rapport van Friends of The Earth vind je HIER, zie ook PDF bijlage ‘Landgrabbing’.

  • Om die reden probeerde een  andere groep actievoerders het terrein binnen te geraken, om een deel grond terug te eisen en er tarwe op te zaaien. Het KBC-hoofdkantoor, dat eerder lijkt op de Amerikaanse legerpost Fort Knox, was omsingeld door een buitensporige politiemacht. Eén actievoerster die toch over het hek klom, werd gearresteerd en gebeten door een politiehond. Kleine noot: In België bestaat er nog steeds geen wettelijke reglementering, omzendbrief of circulaire over het inzetten van politiehonden tijdens manifestaties/betogingen of voor de 'handhaving' van de ‘openbare orde’.

  • De actie voor de hoofdpoort verliep rustig en kon urenlang doorgaan. Er was een crisisdienst aanwezig namens de KBC die echter niet lastig deed tegen de actievoerders. De poorten rond het hele gebouw waren afgesloten en er waren politieagenten te paard, politiehonden en om de 15-20 meter een agent - wat, gezien de gigantische omtrek van de tuin, een kleine legermacht genoemd mag worden. Zij stonden er al vanaf vijf uur in de ochtend, wat niet bevorderlijk was voor hun humeur. Het zal weinigen verbazen als de politiediensten de stille activisten, die ongetwijfeld ook rondliepen in het kamp, vanaf heden niet meer serieus nemen.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.