Bij DeWereldMorgen.be schrijven we niet voor de clicks.

We maken media voor een betere wereld.

Samen met vele vrijwilligers en burgerjournalisten.

Om dit te blijven doen hebben we uw steun meer dan nodig!

Steun onafhankelijke media!

Ja, ik doe een gift

about
Toon menu

Google weet al

vrijdag 17 april 2015
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.

Je klikt je brower open, Google verschijnt en voor je het goed en wel beseft staat daar rechtsboven jouw gebruikersprofiel. Voor Google is dat profiel niets meer of minder dan je identiteitskaart. Vanaf het moment dat je in de ochtend even gaat checken naar de verkeerstoestand, tot bij het sluiten van de avond waarbij je even opzoekt of een weekendje weg er budgetair in zit.

Alles wat je elke dag opzoekt, aanklikt en ontvangt (onder supervisie van je Google profiel) zal allemaal bijdragen tot de profielschets die Google van jou kan en zal maken. De meest oppervlakkige dwazernij die je impulsief wenst te weten en je meest intieme fantasie, in de door Google voorziene ‘privé’ tab, geef je prijs zonder er verder bij stil te staan.

Daar komt nog is bij dat Google zijn producten dermate diversifieert dat zij tegenwoordig ook nog eens inzage hebben in een hoop andere persoonlijke en professionele data. Google drive, mail en agenda zorgen bijvoorbeeld weer dat jou interesses/ planning/ communicatieverkeer met andere Google profielen perfect in kaart te plaatsen valt. Puzzelstukjes die door middel van query’s makkelijk gecommercialiseerd kunnen worden. Een digitale wereld waarin iemand weet wat je opzocht voor je aankomende weekendje uit (SEARCH), met wie je hierover communiceert  en wie uiteindelijk mee gaat (MAIL en PHONE), de spreadsheet met het totale weekendbudget (DRIVE), betalingen (PAY), het uitstippelen van routes (MAPS), muziek uitzoekt voor onderweg (YOUTUBE) tot de volledige planning (AGENDA). Wetende dat een gratis dienst op het world wide web wil betekenen dat jij het feitelijk product bent, maakt dit van Google, nog meer dan Facebook, de ideale commerciele partner en een dreigend privacy gevaar.

Je kan jezelf de vraag stellen of je hier iets op tegen hebt. Bestaat privacy überhaupt wel? Of is het altijd al het soort weldoorbakken lucht geweest dat we graag voor waar aanzien omdat het ons beter doet slapen? 

Misschien stelt er zich geen enkel probleem en graaft Google niet zo ver in het persoonlijke leven van 1 persoon. Wat wij nu weten is dat we voor hen een uniek nummer zijn waarachter veel data wordt weggeschreven. Misschien geven ze aan hun commerciele partners maar losse, onsamenhangende stukjes van die enorme berg data prijs. Een andere optie is dat Google (zelfgeschreven) etische codes naleeft mbt tot mogelijke synergiën binnen de groep, die het product (U) in gevaar kunnen brengen. In dat geval hebben we temaken met een unieke situatie waarbij een multinational, die leeft bij gratie van adverteerders, volledig tegen alle wetten van de vrije markt economie indruist. Klinkt geloofwaardig..? Dacht ik ook!


Niemand verplicht je natuurlijk om gebruik te maken van Google. Er zijn ondertussen alternatieven genoeg om die verschillende nutsvoorzieningen die Google weet aan te bieden, te diversifieren over meerdere internetbedrijven. Maar daar ligt het probleem nu juist. Google investeert en zoekt naar opportuniteiten om alle gedragingen op het internet te bundelen onder hetzelfde vlaggenschip. Van een zelf rijdende wagen tot een eigen besturingssysteem. Zij zullen elk aspect van onze digitale beleving trachten te voorzien. En wij vinden dat niet erg. Wij vinden het niet erg omdat het in onze noden voorziet zonder dat we de markt moeten onderzoeken naar betere alternatieven. De producten zijn allemaal gesynchroniseerd, redelijk geprijsd of gratis, herkenbaar, doorgaans kwalitatief en bovenal gebruiksvriendelijk. What’s not to like??

Wat ik niet ‘Like’ is dat bij elke hack van een bovengemiddelde IT-specialist, naar boven komt dat het Internet qua beveiliging nog steeds in zijn kinderschoenen staat. Dat organisaties, overheden, bedrijven, misnoegde personen, etc.. om meer dan deugdelijke redenen, graag greep zouden krijgen op deze enorme hoeveelheid en perfect gestructureerde data die over mij verzameld werd.
als laatste lijkt het mij ook niet gezond dat de huidige monopoly vorming niet gezond kan zijn voor een beursgenoteerd bedrijf met winstoogmerk als enige bestaansreden. Die bestaansreden zal Google op een gegeven moment (als de groei stokt) er toe drijven om beslissingen te nemen ter bevordering van hun winstmaximimalistatie. Met data als grootste prijsbeest hoef ik niet uit te leggen waartoe een bedrijf, op zoek naar revenue, toe in staat is.

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig.